TRANSPORT PÚBLIC
- Redacció

Les mercaderies frenen el traspàs de la línia de tren de les Garrigues

L’acord entre PSOE i ERC inclou tres línies amb origen i final dins de Catalunya i sense mercaderies. Per a l’R13/14, en canvi, hi passen combois de més enllà i mercaderies, cosa que dificulta el traspàs directe.

(foto: Xavi Minguella)

L'acord que van anunciar el PSOE i ERC a principis de novembre sobre el traspàs de Rodalies fa referència explícita a tres línies de tren: R1, R2sud i R3, això és, la del Maresme, la de Sant Vicenç de Calders-Barcelona i la del Papiol-l'Hospitalet-Vic-Puigcerdà. Per a la resta, entre les quals l'R13/R14 que passa per les Garrigues, serà una comissió Generalitat-Estat que s'ha de crear en els pròxims mesos la que valorarà tram per tram, "sense excloure'n cap", assegura el comunicat dels dos partits.

Aquesta diferenciació ve per dos motius. D'una banda, el fet que l'R1, l'R2 i l'R3 són les úniques per on circulen exclusivament trens de titularitat catalana en tot el recorregut, de cap a cap, i, de l'altra, que no hi circulen mercaderies. La línia de les Garrigues, en canvi, és profusament utilitzada per trens de mercaderies, sovint amb origen i final fora de Catalunya, de manera que el traspàs és molt més complex tècnicament i requereix canvis legislatius. Tant és així que aquest tipus de línies compartides es tractaran amb tota probabilitat en les últimes fases del procés; abans s'avaluaran trams per on no circulen transports de mercaderies o combois amb origen o destí fora de Catalunya.

Segons apunta Nació de fonts de la part catalana, la prioritat són aquelles d'ús exclusiu o majoritari de Rodalies, és a dir, de passatgers, i no de mercaderies, tot i que, d'entrada, no es renuncia a cap via. Pel que fa a les vies traspassades, les gestionarà l'empresa pública Ifercat, mentre que la resta continuaran en mans d'Adif, a no ser que es faci un traspàs complet i els combois paguin pel seu pas.