El tram de la carretera N-240 que passa per Juneda, un dels punts més conflictius d'aquesta via, compta des d'aquest dimarts amb quatre semàfors intermitents (dos per sentit) que han de servir, segons la subdelegada del govern espanyol a Lleida, Inma Manso, per "prevenir i avisar els conductors de la proximitat d'un creuament perillós i que, per tant, cal precaució". El cost dels quatre aparells és d'uns 5.000 euros.
Aquesta és la mesura aportada pel govern espanyol davant les insistents reclamacions del territori, que veuen en les rotondes una solució més efectiva. Unes rotondes, però, que han desaparegut dels pressupostos de l'Estat i per a les quals no hi ha data prevista d'execució ni cap pressupost destinat. Sí que n'hi ha per a una, la del creuament de la N-240 a Margalef, al terme de Torregrossa, que ha de fer-se aquest 2013. També es preveu la construcció d'una rotonda al creuament del complex Masia Salat, però aquesta depèn exclusivament de la capacitat de finançament dels propietaris del complex. Foment l'ha autoritzat, però és Masia Salat qui l'ha de dur a terme.
Carretera saturada i alliberament del peatge
La N-240 és l'única via gratuïta que enllaça les comarques de Ponent amb la costa i el port tarragonins, a més de ser intensament utilitzada per als desplaçaments de milers de vehicles que entren i surten cada dia de Lleida, fins al punt que acull una Intensitat Mitjana Diària (IMD) de 10.900 cotxes, segons dades de 2010. Aquesta és la mateixa intensitat que hi ha a l'autopista AP-2, pràcticament en paral·lel. La capacitat i velocitat de les dues vies, però, és molt diferent, i l'autopista està preparada per acollir-ne 40.000.
En aquest sentit, ja fa mesos que entitats, alcaldes i món econòmic de Ponent i el Camp de Tarragona reclamen l'alliberament del peatge de l'AP-2, que actualment té un trànsit molt baix, com a alternativa a la construcció de l'autovia A-27 entre Lleida i Montblanc, que travessaria les Garrigues i per a la qual no hi ha tampoc pressupost ni data d'execució. Un estudi de l'Ateneu Popular Garriguenc i el col·lectiu Conca 22 el juny de l'any passat detallava, a més, que l'alliberament del peatge comparat amb el cost de construcció de l'autovia suposava un estalvi de 175 milions d'euros, sense comptar el cost ambiental per al territori.
Aquest divendres, 28 de juny, les dues entitats, junt amb les cambres de comerç de Lleida i Reus, celebren un acte a Montblanc per fer pública una declaració per reclamar l'alliberament de l'autopista en aquest tram.