El conseller d'Interior de la Generalitat de Catalunya, Ramon Espadaler, s'ha mostrat partidari de l'alliberar el peatge de l'autopista AP-2 com a opció per alleugerir el trànsit a la carretera N-240 i minimitzar-ne la sinistralitat "sempre i quan sigui l'Estat qui n'assumeixi els costos". Espadaler, que ha estat de visita oficial a les Borges aquest dimarts, entèn que "és Foment qui ha d'assumir les responsabilitats" de la N-240 i, per tant, l'Estat s'hauria de fer càrrec de l'alternativa per solucionar-ho.
En aquest sentit, el conseller ha manifestat el seu suport als alcaldes de les Garrigues, el Pla d'Urgell i el Segrià, i el Consell Comarcal garriguenc, que la setmana passada van decidir crear la plataforma “Prou morts a la N-240”, després de l'accident mortal a les Borges del 18 de setembre, amb l’objectiu de pressionar Foment per posar remei a l'elevada sinistralitat de la N-240 al seu pas per aquestes comarques. En relació a les declaracions de la subdelegada del govern espanyol a Lleida, Inma Manso, en què qualificava de poc seriosos els alcaldes al no prioritzar les rotondes, Espadaler ha respost que “és l’Estat espanyol qui no fa els deures, ja que no és seriós que des de fa deu anys hi hagi un estudi per solucionar l’elevada sinistralitat i encara no s’hagi actuat”.
Per la seva part l’alcalde de les Borges, Enric Mir, s’ha posicionat en aquesta mateixa direcció argumentant que “és ara quan es necessita una solució, perquè són les famílies del territori les que pateixen diàriament havent de sortir a aquesta carretera mentre tots sabem que entre el tram Lleida-Montblanc hi ha una alternativa en paral·lel, que és l’AP-2”. Mir ha recordat que la plataforma d’alcaldes es troba ara redactant una moció de suport a aquesta iniciativa per tal de presentar-la a Foment i que posteriorment es buscaran el màxim número d’adhesions, tant de l’administració com de la societat civil.
L'Ateneu es posa a disposició
L'Ateneu Popular Garriguenc, entitat impulsora de l'estudi comparatiu entre els costos de construir l'autovia Lleida-Montblanc (avui no inclosa als pressupostos de Foment) i els d'alliberar el peatge de l'AP-2 en el mateix tram que es va presentar al juny de 2012, ha emès una nota en què considera "una prioritat" el rescat del peatge i demana als alcaldes que instin la Generalitat a no renovar la concessió privada de l'autopista, que finalitza l'any 2021.
Declaració de Montblanc
El juny d'aquest 2013 es presentava a la capital de la Conca de Barberà la Declaració de Montblanc, impulsada precisament pel mateix Ateneu, junt amb el col·lectiu montblanquí Conca 22 i les Cambres de Comerç de Lleida i Reus. El manifest, que reclama el rescat de l'autopista entre les capitals de la Conca i del Segrià, compta amb l'adhesió d'una setantena d'institucions, entitats i empreses lleidatanes i tarragonines.