Tot i que la idea inicial era engegar-ho al començar la campanya de l’oli, el 14 de desembre es va presentar “Fem un tomb? Història, oli i pedra”, la nova iniciativa de foment del turisme que ja va avançar SomGarrigues al novembre [núm. 411] i que engloba els municipis d’Arbeca, el Cogul, la Granadella i Torrebesses, cadascun amb un equipament cultural de referència: la fortalesa de Vilars, el Centre d’Interpretació de l’Art Rupestre a la Cova dels Moros, el Centre de la Cultura de l’Oli i el Centre d’Interpretació de la Pedra Seca, respectivament. Es tracta, per tant, d’un paquet que trenca fronteres administratives i fa una aposta en clau Garrigues en sentit ampli.
‘Passaport’ conjunt
Amb l’aval de l’àrea de Turisme de Diputació de Lleida, s’han editat cartells per fer promoció conjunta i uns tríptics que faran de passi, en els quals se segellarà cada visita a un dels equipaments, de manera que amb el segell a tres, l’entrada al quart serà gratuïta, ja que més o menys es mouen en uns preus similars. Igualment, els quatre ajuntaments (de colors polítics diferents –ERC, CDC i PSC–) es reuniran cada sis mesos per fer balanç i compensar-se mútuament en cas de desequilibris. La idea és fer una primera avaluació de la iniciativa a mitjans de l’any que ve i, si el resultat és positiu, continuar.
Posar en valor el patrimoni
A l’acte de presentació que es va fer a Lleida, els quatre alcaldes (Joan Simó, Núria Civit, Carlos Gibert i Mario Urrea) van explicar que l’objectiu del paquet turístic és “donar a conèixer el patrimoni i els productes propis de cada municipi i, en especial, posar en valor l’oli i el seu paisatge”. Per la seva banda, el president del Patronat de Turisme, Gerard Sabarich, afirma que des de la Diputació no només es farà la impressió dels cartells i tríptics, sinó que es difondrà el projecte a través dels seus canals d’informació.