Entitats i partits com ERC de les Borges i les Garrigues, Junts x Juneda, el PSC de Juneda, les CUP de les Borges, de Ponent i del Camp de Tarragona i En Comú Podem de Ponent, i les associacions Ateneu Popular Garriguenc, Conca22, La Banqueta de Juneda i Centre Excursionista Borges-Garrigues insisteixen en un comunicat conjunt en l’alliberament del peatge de l’autopista AP-2 a tot el tram entre Lleida i Montblanc com l’”única mesura que pot ser immediata i efectiva i que fa anys que reivindiquem com la més econòmica, segura i sostenible” per alleugerir el trànsit a la carretera N-240 i reduir-ne la sinistralitat.
Aquest posicionament arriba després que el departament de Territori i Sostenibilitat es reunís amb alcaldes de la zona abans d’ahir i proposés la prohibició del pas de camions i desviació cap a l’autopista, amb bonificacions, entre Montblanc i les Borges, mentre que al tram entre les Borges i Lleida s’estudiarà aplicar també bonificacions però amb desviació voluntària. Les entitats i partits signants del comunicat es mostren “decebudes” amb aquesta mesura, que qualifiquen d’insuficient, i alerten que “torna a deixar el tram més conflictiu, Borges-Lleida, sense cap solució a curt termini, confiant només en un desdoblament per part del govern espanyol que tardarà anys a fer-se”. Aquestes entitats i partits denuncien, a més, el “greuge” comparatiu amb altres zones del país on s’han aplicat mesures similars, com a Girona i, properament, el Camp de Tarragona, on es fa sobre trams més llargs.
Per la seva banda, alcaldes com el de les Borges i Juneda també admeten que la mesura proposada per la Generalitat no és suficient però sí que pot alleugerir el pas de camions, almenys al tram on es vol restringir el trànsit. Tant aquests alcaldes com la conselleria aposten per la duplicació de la carretera N-240 entre Lleida i les Borges com la solució definitiva als problemes d’aquesta via i consideren que alliberar el peatge a aquest tram perjudicaria l’economia de la zona. De moment, la proposta de la conselleria ha de generar consens territorial abans d’una propera reunió a mig octubre i s’ha d’explicar també al sector del transport.