Com tots els canvis, el resultat era una incògnita, però va funcionar. Després de l’acte de lliurament dels premis Joan Duch al març, ara tocava la presentació dels llibres amb les obres guanyadores, per la qual la comissió organitzadora, l'Ajuntament de Juneda i l'editorial Fonoll havien decidit canviar el format, de la tardor i en un recinte tancat es passava a l'estiu, en un espai obert i dins els preludis de la Festa Major. El salt de la cinquantena de persones habituals a les 250 que ahir es van atansar als antics rentadors i van omplir no només les grades sinó totes les cadires extra disponibles acrediten la bona acollida del canvi i fan pensar que per aquí aniran els trets també en les properes edicions. "Els preludis de la Festa Major són dies en què la gent va a molts llocs, es mou més, està més predisposada, ens semblava, per tant, que podíem donar a conèixer els premis a un nou públic", explica Ramon Giné, tècnic municipal de Cultura.
Espectacle per a l'ocasió
L'acte no era una presentació plana i formal dels autors i els seus llibres, sinó que era un recital poètico-musical sobre la base de l'espectacle "Amor", de Meritxell Cucurella-Jorba, Meritxell Gené, Heura Gaya i Txabi Ábrego, amb la incorporació de nous elements, com els mateixos guanyadors dels premis, els mallorquins Llorenç Romera i Pere Perelló, que s'anaven donant a conèixer a mesura que avançava l'actuació, recitant poemes propis o participant activament de l'espectacle conjunt.
(foto: Aj. Juneda)
Tots plegats van estar des de dilluns a Juneda treballant en la concepció i posada en escena de l'acte. El títol, "Arruix, ànima-amor" ja era una conjunció de tres conceptes protagonistes en les respectives obres, el mateix "Amor", "Au ca, arruix", amb què Pere Perelló va guanyar el premi de plaquettes subversives Carles Hac Mor i "I l'ànima em penja així", amb què Llorenç Romera es va emportar el Joan Duch. Els sis poetes i músics van fer aparèixer obres de Vicent Andrés Estellés, Maria Mercè Marçal, Joan Vinyoli i Biel Mesquida, alternats amb altres de contemporànies com de la mateixa Cucurella-Jorba, dels dos autors guanyadors o d’Enric Casasses. Ponts generacionals i ponts geogràfics, amb sons i aires mediterranis en ple interior però envoltats de l'aigua amb què es van omplir els rentadors per a l'ocasió. Cançons tradicionals catalanes, improvisacions de seguidilles i picades d'ullet a Juneda i les Garrigues van completar una actuació amb moments més complaents i altres de més punxeguts per a un públic generalista, nou en bona part, que va ser obsequiat també amb una copa de cava per l'associació Tastavins.
Canvis recents
"Que hi hagi tanta gent per sentir poesia no passa a tot arreu, que hi hagi uns premis per a joves poetes no passa a tot arreu, que en un poble es programi poesia sovint no passa a tot arreu i que hi hagi una editorial del mateix poble que hi aposti tampoc passa a tot arreu", deia Cucurella-Jorba. I part de la fórmula per a aquesta bona salut són les renovacions i salts endavant que s'han fet sobretot en els últims dos anys. S'han separat, per exemple, el premi de poesia escolar i el premi de joves poetes, que ara s'entreguen en dies diferents, s'ha renovat la comissió organitzadora, s'ha modernitzat el disseny de la col·lecció que edita Fonoll, s'ha presentat el premi al rovell de l'ou cultural de Barcelona i s'han introduït categories amb atreviment, com les plaquettes subversives Carles Hac Mor, novetat de l'any passat a la qual es van presentar 69 originals, xifra que va superar totes les expectatives. La presentació d'ahir era, en certa manera, la culminació de tot aquest procés renovador.