COMARCA
- Les Borges Blanques

L'oliturisme, un dels eixos clau per valorar el futur de l'oli

"L'oli porta turisme i s'ha de saber aprofitar aquesta oportunitat" Així de contundent s'ha expressat el conseller d'Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí en el seu discurs d'inauguració de la XIV Fira de l'Oli Verge Extra i 48a Fira de les Garrigues. L'acte, que s'ha dut a terme aquest divendres a la Casa de la Cultura de les Borges Blanques, ha comptat també amb la presència de l'alcalde i alhora president del Patronat de la Fira, Miquel Àngel Estradé, el president del Consell Comarcal, Josep Lluís Balsells, el gerent del Patronat, Xavier Gispert i el vicepresident de la Diputació de Lleida, Josep Presseguer.

El conseller Pelegrí ha remarcat la necessitat de crear un teixit turístic i econòmic al voltant del món de l'oli, atès que el 40% dels visitants de l'edició de la Fira de l'any passat eren de fora de Lleida. "Això et demostra que no només venen per comprar oli, també s'hi queden a dinar, a dormir... és el que es coneix com oliturisme" ha dit. I és que pel responsable del Departament d'Agricultura l'oliturisme és un dels eixos clau a tenir en compte pel futur de l'oli. També ho són els nous regadius i la comercialització. Així, l'aigua, ha dit, és "un element imprescindible" ja que el Segarra-Garrigues o el Segrià Sud han de constituir "un element de transformació i dinamitzador d'aquestes terres". En aquest sentit, Pelegrí ha posat com a exemple el municipi de Bovera, on amb l'arribada de l'aigua es va aconseguir triplicar la producció de l'olivera.
Pel que fa a la comercialització, el conseller ha parlat de saber vendre. "Envasar però no vol dir comercialitzar. Hem de ser capaços de trobar eines per fer arribar aquest producte, de major qualitat que d'altres, directament al consumidor, aquí i fora". Així mateix, ha subratllat la necessitat de tenir una consciència i voluntat col·lectiva. "Més junts, farem més i millor" ha expressat. En definitiva, pel conseller, la professionalització, la formació i la internacionalització són elements claus que el sector necessita.
Per la seua part, el president del Consell Comarcal, Josep Lluís Balsells també ha volgut expressar en el seu parlament la necessitat de millorar en la comercialització i el preu del producte. Diu Balsells que és el sector qui ha de prendre la iniciativa. "Tot i així, des de l'administració hem organitzat unes jornades sobre la comercialització, hem posat una taula de diàleg per fomentar aquest esperit col·lectiu que ens ha de fer passar de jugar en una categoria regional a la Champions".
Per la seua part, l'alcalde de les Borges i president del Patronat, Miquel Àngel Estradé, ha parlat de fer pedagogia bàsica entorn a la cultura de l'oli: "cal insistir en la necessitat que el consumidor sàpigui distingir un oli d'oliva verge extra de la resta. Això encara hi ha molta gent que no ho sap [...] l'oli és la columna vertebral de la dieta mediterrània".

Finalment, Josep Maria Pelegrí , s'ha compromès a que la fira de les Borges, fira de referència en l'arc mediterrani no es quedi en el mediterrani i vagi més enllà. "Hi ha capacitat, hi ha lideratge i a més a més hi ha un bon producte" ha sentenciat.

Sensibilitat a les grans superfícies

El conseller d'Agricultura ha aprofitat el seu discurs inauguratiu per demanar sensibilitat a les grans superfícies per tal que tinguin en compte l'esforç del productor i no venguin els productes per sota del preu de cost.

Més d'un centenar de persones han assistit a l'acte d'inauguració. El programa d'actes ha continuat amb la visita del conseller pels diferents estands de la fira.