MEDI AMBIENT
- Juneda

Autorització ambiental per a la crema de residus a Tracjusa

Si l’aprovació, atorgada pel departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, esdevé definitiva, seria ja la llum verda per iniciar les obres per adequar la planta al nou sistema.

(foto: arxiu)

El departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat ha atorgat l'autorització ambiental provisional a l'empresa Tractaments de Juneda, SA (Tracjusa) per tal que pugui utilitzar residus urbans com a combustible en el procés d'assecatge de purins. Així es va aprovar a la reunió extraordinària de la ponència ambiental de la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic celebrada el 12 de juny, on aquest era un dels punts de l'ordre del dia. Ara, la proposta ha de ser enviada a les parts interessades i, si no hi ha objeccions, l'aprovació passaria a ser definitiva, amb la qual cosa ja podrien començar les obres necessàries per actualitzar les instal·lacions, decisió que ha de prendre Gestió Agroramadera de Ponent (GAP), titular de la planta.

Canvi de font de calor
Des que es va posar en funcionament l'any 2001, Tracjusa havia emprat sempre el gas natural com a font de calor per a l'assecatge de purins, que es transformaven en adob, i la cogeneració elèctrica. L'any 2016, quan en feia dos que estava tancada pel canvi de sistema de subvencions estatals a la cogeneració, va presentar un projecte, anomenat Nova Tracjusa, que modificava substancialment el funcionament de la planta  per substituir el gas per Combustible Derivat de Residus (CDR), uns residus que provindrien en la seua major part de fora de la comarca.

El Parlament havia demanat que no s’impulsés
La decisió de la Generalitat contrasta amb la proposta de resolució que va aprovar el Parlament l’estiu del 2017 en què instava el Govern a “no impulsar plantes de tractament de purins que vulguin utilitzar la combustió èrmica, inclosa la gasificació de residus municipals, industrials o els seus derivats”. La resolució va rebre els vots favorables de Junts pel Sí, tot i que amb discrepàncies internes del PDeCAT.

El canvi de combustible també té el rebuig de part del territori, inclosos alguns ajuntaments, i va generar la creació d'una plataforma opositora, que alerta dels riscos per a la salut que podrien tenir les emissions d'aquesta combustió. Per contra, els responsables de Tracjusa defensen la seguretat del projecte, pel qual van encarregar un informe a l'ambientòleg Ramon Folch, que concloïa que les emissions serien "acotades".

Segons l'empresa, l'objectiu del canvi és poder processar totes les dejeccions ramaderes que generen les explotacions dels socis de GAP, ara cooperativa, titular de Tracjusa i de la planta VAG, també a Juneda. Ambdues plantes tenen capacitat per a 100.000 m3 de purins, però les granges dels socis a la zona en produeixen 400.000. Amb el canvi de sistema, argumenten, Tracjusa podria passar a tractar-ne 300.000 i es donaria sortida, així, a tot l'excedent, part del qual es transformaria en adob líquid concentrat. Just aquests dies, i després d'un parell de setmanes de proves amb els motors, Tracjusa torna a entrar purins; tractats, de moment, amb gas natural.