El Ministeri de Foment ha tret a licitació un contracte de 810.000 euros per a redactar un estudi previ sobre la redistribució del trànsit viari que resultarà de la supressió dels peatges a l’autopista AP-2 entre Saragossa i el Vendrell –la que passa per Lleida i les Garrigues– i a l’autopista AP-7 entre Tarragona i la Jonquera, que finalitzen la concessió l’any 2021.
Davant la previsió que part del trànsit que actualment evita aquestes vies de pagament i opta, per exemple, per carreteres com la polèmica N-240 o fins i tot l’autovia A-2 passi a circular per l’autopista, l’Estat no descarta que, en funció de les dades resultants de l’estudi, hagi de remodelar alguns enllaços existents o crear-ne de nous. De ser així, el ministeri ja podria programar l’execució d’aquests enllaços abans de l’alliberament.
La creació d’enllaços amb l’autopista, precisament, és una de les demandes de la plataforma Rescap-2, que agrupa entitats i partits –excepte el PDeCAT– de les Garrigues i Ponent en general i que també ha tingut ressò en forma de moció en alguns ajuntaments i el Consell Comarcal de les Garrigues. Concretament, l’enllaç que es demana seria entre Juneda i Castelldans. Per la seva banda, l’Ajuntament de l’Espluga de Francolí té fet un estudi tècnic per disposar d’un enllaç en aquest municipi de la Conca.
Formacions com ERC demanen que no es converteixi l’N-240 en una autovia sense abans conèixer el trànsit que hi quedaria amb l’autopista alliberada, mentre que el PDeCAT i la plataforma Prou Morts, capitanejada pels ajuntaments de les Borges i Juneda, opten per desdoblar la carretera igualment. En aquest sentit, el secretari d’Infraestructures de la Generalitat va explicitar que la voluntat del seu departament a mitjà termini continuava sent la conversió del tram Lleida-Borges en autovia.
A poques setmanes del primer alliberament
Abans de l’alliberament dels trams esmentats, la primera autopista a aixecar les barreres a Catalunya serà el tram d’AP-7 que arriba a Tarragona des del sud, des d’Alacant. Ho farà a l’acabar el 2019 i, de la mateixa manera que l’Estat ara encarrega un estudi de trànsit per a l’AP-2 i el tram nord de l’AP-7, ja en va encarregar un al setembre amb la mateixa finalitat per al tram que deixarà de tenir peatges d’aquí dos mesos.