MEDI AMBIENT
- ACN / Almatret , Llardecans , Maials

Alerten d'una possible saturació de la C-12 per l'activitat de l'abocador de Riba-roja

Quan l’abocador estigui en ple rendiment, es preveu que passin per la via una mitjana de 80 o 90 vehicles al dia. Alcaldes i entitats de la zona expressen la seva indignació mentre esperen la resolució del contenciós als jutjats de Tarragona.

Aquest era l'aspecte de l'abocador el juliol passat. FOTO:ACN

Preocupació entre alcaldes i entitats socials de la Ribera d'Ebre que s'oposen a l'abocador de Riba-roja sobre les conseqüències que la seva posada en marxa efectiva suposarà sobre la població de la comarca. Especialment, apunten que el trànsit de camions, que s'estima podrà arribar fins als 90 diaris quan es trobi a ple rendiment, pot acabar col·lapsant la carretera C-12 i el trànsit de tota la comarca, que a més arrossega un dèficit crònic de serveis de transport públic. Tant els ajuntaments com la Plataforma Ribera Digna lamenten que l'entrada en servei de l'abocador, el passat dijous, tingui lloc per la via dels fets consumats i recorden que encara hi ha obert un contenciós administratiu als jutjats de Tarragona en contra del projecte.

Una "agressió consumada" i una mostra de la "desfeta del Govern efectiu". Així ha qualificat l'alcalde de la Torre de l'Espanyol, Joan Juncà, l'entrada en funcionament de les instal·lacions que gestiona l'empresa Lestaca al terme de Riba-roja d'Ebre. Al marge de la "petjada ambiental" i el dany a "l'orgull de territori" per una comarca que "no vol ser el macroabocador de Catalunya i ara ho serà amb dos grans abocadors", alerta que una de les conseqüències més visibles serà el trànsit de camions de gran tonatge per la carretera C-12, la principal artèria viària de la Ribera d'Ebre.

"És una carretera que si et trobes un tràiler en alguns trams és molt difícil avançar i si sumes un transport públic totalment pèssim farà que la mobilitat a la comarca sigui afectada. I no compto la població de Flix el contents que estaran que passin pel seu poble uns 100 tràilers diaris", ha recordat Juncà, un dels alcaldes més combatius en contra del projecte i que exigeix solucions davant d'aquest escenari.

Per la seva banda, la plataforma Ribera Digna ha rebut la notícia de la posada en marxa de l'abocador sense massa sorpresa però amb molta indignació perquè no s'han complert els calendaris amb què confiaven aturar l'activitat. "Es va dir que si abans de determinat dia no entrava cap tona de residu, no es podria tirar endavant i han passat mesos des d'aquell famós dia. La CHE (Confederació Hidrogràfica de l'Ebre) no ha fet el que havia de fer i no s'ha pronunciat més", ha criticat el portaveu de l'entitat, Àlex de la Guia.


Comparteixen amb els alcaldes la preocupació sobre quins seran els efectes en la mobilitat i la contaminació a la comarca amb l'arribada d'un centenar de camions diaris quan l'abocador funcioni a ple rendiment. L'empresa calcula que seran entre 80 o 90 vehicles cada dia i la plataforma ho eleva a 100 o 120 camions. "És el que més ens preocupa, a part de tenir un altre abocador a la comarca, de les vistes que tindrà la gent d'Almatret i la zona propera, i de les olors que puguin arribar a l'estiu, per proximitat a l'abocador o pels camions que creuran la comarca", ha insistit. "Augmentarà el risc d'accidents i la contaminació perquè són molts tràilers diaris per a una carretera d'un sol carril per sentit que no està en les millors condicions", ha advertit.

Desengany polític

El portaveu de Ribera Digna també ha reiterat "el descontentament i el desengany" que s'han endut amb el Govern de la Generalitat. Després de les promeses del president Torra en sessió parlamentària i les que els va traslladar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, en persona, es mostren decebuts. "Han tingut moltes paraules i compromisos però no n'han complert cap. El que demanem és que siguin conseqüents amb allò que diuen: si no ho poden complir, que no ho diguin per acontentar a la gent. Després és pitjor", ha lamentat De la Guia.

"Fa temps q hem demanat reunió amb el conseller i el vicepresident de la Generalitat. No se'ns ha donat ni resposta. Ara confirmem el que veiem fa mesos: l'agressió està consumada i arrenca sense la planta de triatge", ha argumentat Juncà, que es va presentar a les eleccions municipals sota les sigles d'ERC, i que ha carregat contra les "bones promeses i les bones paraules amb la sensació només perquè érem a les portes eleccions i s'havien d'intentar fer el menys mal", ha sentenciat.

De moment, l'única via oberta per intentar frenar el projecte és el contenciós administratiu que els alcaldes i el Consell Comarcal de la Ribera d'Ebre van presentar als jutjats de Tarragona. "Però la justícia és molt lenta en aquest país. Ni ens han donat encara resposta a les mesures cautelars que demanàvem per aturar les obres. Tenim plena confiança amb el contenciós, però el temps ens va en contra i cada dia que passa això va avançant. Ara inicien l'activitat i ni que ho aturem ara, el mal a la natura i l'entorn ja està fet", afegeix l'alcalde de la Torre de l'Espanyol.

Per la seva banda, la Plataforma Ribera Digna no preveu, de moment, noves mobilitzacions i aboca també totes les esperances per parar l'activitat al dipòsit de residus en contenciós judicial. "Només ens queda esperar que la justícia ens doni la raó i puguem parar un abocador que han fet de manera irresponsable l'Ajuntament de Riba-roja, les empreses i la Generalitat", tanca de la Guia.

Tret de sortida

Dijous al matí el recinte del paratge de les Valls va rebre el primer camió carregat amb 25 tones de rebuig de residu industrial provinents d'una planta de tractament de Constantí (Tarragonès). Les bales de residus han començat a omplir el vas del dipòsit, ja que el centre de valorització que també s'hi ha construït no es posarà en marxa fins més endavant. Durant les primeres setmanes està previst que arribin a Riba-roja de l'ordre de dos o tres camions diaris, però la previsió és que, quan estigui a ple rendiment, hi facin cap 80 o 90 vehicles al dia.

Després d'onze anys de tramitacions, a principi de desembre l'Agència de Residus de Catalunya (ARC) va atorgar a l'empresa Lestaca el codi gestor per començar a operar el dipòsit i el centre de valorització. La companyia, participada per Urbaser i Griñó, ha trigat gairebé dos mesos a iniciar l'activitat. Dijous la planta va superar satisfactòriament la primera operació de descàrrega i dipòsit al primer vas que s'ha construït, amb capacitat per a 1,29 milions de metres cúbics.

Segons va explicar a l'ACN la gerència de l'empresa Lestaca, el primer camió va arribar a les instal·lacions cap a dos quarts de nou del matí amb unes 25 tones de rebuig de residu industrial que ja només es podien enviar a un abocador. El material provenia d'una planta de tractament que l'empresa Griñó té a Constantí. En aquest sentit, d'entrada l'empresa preveu redistribuir fluxos propis de residus que gestiona cap a aquesta planta, però ja ha iniciat accions comercials per tal de teixir una xarxa de clients i poder captar nous residus a la comarca i el seu entorn.

Amb la posada en marxa del dipòsit s'han activat també les oficines, la bàscula i les dependències del personal -amb menjador i vestuaris, entre d'altres-. Actualment Lestaca dona feina directa a quatre persones i a unes vuit persones més, de forma indirecta, que corresponen a les subcontractes de maquinària i de vigilància nocturna. La companyia preveu assolir un mínim de 14 llocs de treball directes en el futur.