RELIGIÓ
- Redacció

Comença el Ramadà més íntim

La comunitat musulmana encetarà amb confinament un mes que fins ara es caracteritzava per un augment de les relacions socials i familiars.

(foto: arxiu)

Si fa dues setmanes la situació de confinament i estat d’alarma a causa del coronavirus Sars-Cov-2 obligava la comunitat cristiana de la comarca a suspendre les activitats públiques de Setmana Santa (Diumenge de Rams, processons, Pasqua), ara és la comunitat musulmana, minoria religiosa a les Garrigues, qui encara una de les seves celebracions principals, el mes del Ramadà, amb les restriccions pròpies del moment.

Aquest dijous, després de la posta de sol, comença el Ramadà, un dels cinc pilars bàsics de l’Islam que cada any estableix la data en funció del calendari lunar. Durant 30 dies, per als musulmans majors d’edat i amb bona salut, aquest mes d’adoració a Alà ve marcat per un dejuni diürn o abstinència de tot menjar, beure o relació sexual que comença després de l’esmorzar (menjat abans de la sortida del sol) i acaba amb l’iftar, l’àpat nocturn que habitualment es fa de manera comunitària, entre amics i familiars, i que enguany s’haurà de fer en l’àmbit estricte del nucli familiar.

Dilluns passat, les tres federacions musulmanes de Catalunya van emetre un comunicat en què explicaven les recomanacions per tal de complir tant amb el Ramadà com amb les mesures de confinament. S’hi defineix el dejuni com “un deure religiós personal, individual i íntim”, de manera que es pot continuar practicant, igual que la lectura de l’Alcorà, que es pot fer “en la intimitat de la llar, sol o amb la família”. “És més”, diuen les entitats, “aquesta és una oportunitat perquè la família es reuneixi al voltant de l'Alcorà per memoritzar o repassar el que puguin de les seves sures o reflexionar”.

Mesquites tancades
El tancament dels llocs de culte, això sí, fa que el Ramadà del 2020 no pugui incloure oracions comunitàries, com la del tarawih, que sempre és optativa i que consisteix en anar resant cada nit fragments de l’Alcorà fins que es completa. No obstant això, les tres federacions recorden que la comunicació amb la mesquita i l’imam ha de romandre fluïda i, per això, insten l’imam a “idear formes de comunicar-se amb els feligresos a través de xarxes socials, encara que sigui setmanalment, per estar al seu servei i respondre a les seves pregunts”.

Les tres federacions recorden als fidels no oblidar les víctimes d’aquesta malaltia ni els seus familiars, “ja que l'aïllament psicosocial i els danys materials deixen seqüeles profundes. Per tant, cal esforçar-se a reconfortar-les moralment i materialment, alleujar el seu dolor i ajudar que no se sentin sols en aquestes circumstàncies difícils”, diuen, i confien que la situació “sigui un preludi del bé col·lectiu” i “una oportunitat per augmentar la solidaritat i la cooperació entre les persones per fer el bé”.