El govern espanyol permetrà prorrogar la concessió a les autopistes que acreditin pèrdues derivades de la crisi del coronavirus, segons ha avançat el diari 'ARA' i va publicar el BOE el 8 de juliol. La compensació en cap cas es podrà demanar si el marge brut d'explotació durant la vigència de l'estat d'alarma va ser positiu.
L'Estat no pagarà a les concessionàries una quantitat de diners per compensar les pèrdues, sinó que els permetrà allargar el contracte les jornades necessàries per assolir aquests diners, amb un màxim de 99 dies, els que va durar l'estat d'alarma a Espanya. Per calcular-ho, es considerarà un creixement dels ingressos del 2% respecte als del 2019.
El BOE avisa que per calcular les pèrdues "no es consideraran els ingressos i despeses d'inversió o finançament, les moratòries o condonacions pactades pel concessionari, ni els salaris dels treballadors en ERTO". Tampoc es permetrà incloure en el marge brut d'explotació les amortitzacions ni provisions acreditades per les activitats d'explotació de la concessió.
La compensació haurà de permetre assolir un marge d'explotació zero pel període de l'estat d'alarma, o la diferència entre l'aconseguit aquest any i el de l'any anterior, segons quina quantitat sigui més baixa, estipula el BOE.
A Catalunya, el 31 d'agost de l'any vinent acaba la concessió de l'AP-7 de la Jonquera a Tarragona, i la de l'AP-2, del Vendrell a Lleida. L'alliberament de l'AP-2, que en el seu tram garriguenc segueix una línia paral·lela a l'N-240, és una de les reivindicacions de diverses entitats de la comarca, com RESCAP-2, que exigeixen, des de fa anys, l'obertura de l'autopista, que segons diversos estudis suposaria rebaixar l'alta taxa de mortalitat de l'N-240.
De moment, ningú ho ha demanat
Per la seva banda, el govern espanyol no ha rebut de moment cap petició per allargar l'explotació de les autopistes per part de cap empresa concessionària després del real decret llei que el govern espanyol va publicar fa uns dies al BOE en què establia les condicions per prorrogar el període de concessió amb l'objectiu de compensar les pèrdues causades per la covid-19, segons han explicat fonts del Ministeri de Transports a l'ACN.
CARRETERES
L'Estat permetrà ampliar la concessió de l'AP-2 si l'empresa explotadora acredita pèrdues per la covid-19
Des del Ministeri de Transports espanyol confirmen que, de moment, cap concessionària ha demanat fer ús de l'allargament de la concessió, que només podria perllongar-se fins a 99 dies.