Quatre forns de pa que elaboren l'anomenat pa de ronyó o, antigament, pa petit, s'han agrupat per mirar de posar en valor i promocionar aquest producte artesà típicament garriguenc. Després d'algunes reunions prèvies per començar a treballar en accions conjuntes, el passat 14 de juliol van fer una primera sessió de posicionament estratègic a la seu del Consell Comarcal de les Garrigues. Els forns participants són Casa Mariana, de Cervià de les Garrigues, Roselló i Fusté, de les Borges Blanques, i Forn Pa de Ronyó, de Torregrossa. La jornada va comptar també amb la presidenta del Gremi de Forners de les Terres de Lleida, Pilar Marquès, i personal tècnic de l'Associació Leader de Ponent i del Consell Comarcal de les Garrigues.
Imatge conjunta
La sessió pràctica la va conduir de manera virtual Eva Torrents, experta en comunicació i màrqueting, i va servir per posar en comú quins són, segons el parer dels elaboradors, els valors diferencials del pa de ronyó, i es va traçar un pla d'acció conjunt a curt i llarg termini, que inclou la comercialització amb un mateix packaging. L'any 2011, l'Ajuntament de les Borges i el Gremi de Forners de Lleida ja van presentar un logo conjunt per al pa de ronyó amb la idea, també, de promocionar el producte de forma conjunta. En aquell moment es van iniciar els tràmits per aconseguir el segell d'Indicació Geogràfica Protegida, cosa que no va acabar prosperar.
El pa de ronyó s'elabora amb farina, aigua, massa mare, llevat i sal i es cou en forn de llenya amb el sistema morú, és a dir, amb les branques amb flama viva mentre es cou el pa. Un dels reptes per al manteniment del pa de ronyó és el relleu generacional dels forners i el traspàs d'aquesta tècnica.
La nova campanya compta amb el suport de l'Associació Leader de Ponent a través del projecte Gustum, un projecte interterritorial que suma els 10 grups Leader de Catalunya.