La Plataforma Prou Morts a l'N-240 celebra l'alliberament de l'AP-2 que es farà efectiu l’1 de setembre però insisteix en la necessitat de desdoblar l'N-240 entre Lleida i Montblanc convertir-la en una autovia de dos carrils per banda. Aquest dilluns, la plataforma impulsada el 2013 per l’aleshores alcalde de les Borges, Enric Mir, i de la que formen part alguns alcaldes de la comarca i el Consell, ha convocat una reunió amb representants de l'Estat i de la Generalitat per exigir-los reactivar el desdoblament i que no quedi en via morta amb l'alliberament de l'AP-2. En el seu manifest fundacional, la plataforma considerava que alliberar el peatge seria una “solució definitiva”, ja que l’autopista va paral·lela a l’N-240 i “s’evitarien noves i dures cicatrius al territori, al paisatge i a l’economia”. L’any 2014, la plataforma signava un manifest amb altres entitats, en un acte massiu a les Borges Blanques, en què es considerava que amb l’alliberament “s'aconseguiria una gestió més racional, eficient i segura de la nostra xarxa viària”.
No obstant això, segons l’actual alcaldessa de les Borges, Núria Palau, l’aixecament de barreres de l’autopista "no serà pràctic" i "afectarà poc" als veïns de poblacions com Vinaixa, les Borges, Juneda o Torregrossa a l'hora d'anar o tornar de Lleida perquè la majoria continuaran passant per l'N-240. "Anar a buscar l'autopista suposa fer molt tomb i més quilòmetres i els deixa molt lluny de Lleida", assenyala. Per Palau, la nova via és necessària “perquè si més endavant volen posar la vinyeta o nous pagaments, de què ens haurà servit l’alliberament?”. "Per als camions tampoc és còmode perquè acostumen a agafar la sortida de l'AP-2 de les Borges per anar als polígons de Lleida, cosa que col·lapsa l'N-240", afegeix l’alcaldessa.
Actualment, els camions estan obligats a circular per l’AP-2 entre Montblanc i les Borges, on tenen una part del peatge bonificada, i, quan arriben a les Borges en surten per agafar l’N-240. Des de l’Associació de Transports de Mercaderies per Carretera de Lleida, però, sempre s’ha afirmat que amb l’alliberament del peatge, la gran majoria de vehicles pesants utilitzaran l’autopista. Per part del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana també es preveu que l’alliberament augmenti el trànsit de l’autopista i, per tant, es redueixi el d’altres vies utilitzades fins ara.
Rescap-2 demana nous accessos
Un altre actor relacionat amb l’alliberament del peatge és la plataforma Rescap-2, impulsada per les entitats que des del 2012 reclamen el rescat de l’autopista i a la qual també es van afegir algunes formacions polítiques a nivell regional com ERC, la CUP i els Comuns. Rescap-2 valora positivament l’aixecament de les barreres, tot i lamentar que no s’hagués produït abans i s’hagi hagut d’esperar a la fi de la concessió.
Rescap-2 es mostra convençuda que part del trànsit actual de la carretera N-240 passarà a utilitzar l'autopista i demana que l’Estat habiliti nous accessos a Juneda-Castelldans i Artesa-Puigverd. La plataforma no entèn que des de l’Ajuntament de les Borges i Prou Morts es vulgui crear una altra via d’alta capacitat en paral·lel “abans de veure amb quina fluïdesa i intensitat de trànsit quedarà l'N-240”. “Evidentment, encara que disminueixi el trànsit a l'N-240, continuarà havent-hi riscos, majoritàriament associats als encreuaments i a les altes velocitats, i creiem que la construcció de les rotondes de Juneda promeses per l'Estat i que s'han reclamat històricament des del territori han de ser una prioritat”. Finalment, Rescap-2 també reclama una “aposta rotunda” pel transport públic “en moments d’emergència climàtica com l’actual” que passaria, al seu entendre, per la posada en marxa immediata de la xarxa Rodalies Lleida i que aquesta inclogui el corredor Lleida-Montblanc.