El juliol del 1976 s’obria al trànsit l’autopista AP-2 entre Lleida i el Vendrell, que passa per les Garrigues. L’havia construït l’empresa Acasa (Autopistas de Cataluña y Aragón, SA), amb un 20% de capital propi i un 80% d’extern, principalment d’un banc nord-americà i del Banc de Kuwait. Els pronòstics de l’empresa eren tenir amortitzat el cost al cap de 25 anys, tot i que aquest era el termini, també, per a que passés a mans de l’Estat, que a partir de llavors n’adjudicaria la concessió.
45 anys després de la inauguració, per primera vegada ja no hi ha peatges a l’autopista AP-2. Ahir, 31 d’agost, finalitzava la concessió que en tenia Abertis i que el govern espanyol, titular de la via, no ha renovat. Sense esperar a la mitjanit, tant al peatge de l’Albi com al de les Borges es van retirar les barreres cap a les 8 del vespre i quedava lliure la circulació, havent de reduir la velocitat, això sí, a 30km/h per qüestions de seguretat a la zona dels peatges.
Membres de la plataforma Rescap-2, creada a partir de les entitats de les Garrigues i la Conca de Barberà que el 2012 van començar a reivindicar el rescat de l’autopista, es van concentrar ahir a la nit al peatge de les Borges per celebrar l’inici de la nova etapa, que consideren que situa l’eix Artesa-Borges-Albi al nivell del que suposa l’autovia A-2 per a l’eix Vila-sana-Tàrrega-Fonolleres quant a atracció industrial. En aquest sentit, la plataforma creu que, en funció de com quedi la redistribució de trànsit, caldrà crear nous accessos a l’alçada de Castelldans-Juneda i Artesa-Puigverd. Aquesta i l’increment del transport públic a la zona són les principals necessitats que, segons Rescap-2, cal treballar a partir d’ara, tal com resumia la pancarta que van desplegar.
El símbol de peatge que lluïa a senyals com aquesta ja ha estat esborrat. (foto: X.F.)
Per la seva banda, l’alcaldessa de les Borges, Núria Palau, ha anat aquest matí en solitari al mateix lloc, des d’on ha celebrat també la fi del que qualifica d’”espoli als borgencs i borgenques” i ha insistit en fer una autovia entre les Borges i Lleida. Cal recordar que, des d’avui mateix, el Servei Català de Trànsit obliga els camions de quatre eixos o més que estiguin de pas a circular per l’autopista.