Tres persones han mort aquest divendres en un accident que ha tingut lloc cap a les cinc de la matinada a l’autopista AP-2, al terme de Castelldans en sentit Lleida, en una nit de boira densa a la zona. Totes tres eren membres d’una mateixa família i viatjaven a la mateixa furgoneta; dues han mort in situ (el conductor i una passatgera de darrere menor de d’edat) i la tercera (passatgera de davant) ha mort a l’hospital. La quarta persona que anava al vehicle, també menor i germà de l’altra víctima, està en estat crític a l’hospital. Els dos adults tenien 37 i 38 anys i eren veïns de Barcelona.
Al mateix tram s'han produït dos accidents més, un en sentit Barcelona, també múltiples. En total, als tres accidents s’han vist implicats més d'una vintena de vehicles, entre els quals diversos camions. L'autopista s’ha hagut de tallar en els dos sentits de la marxa, amb desviaments per la sortida de Soses en sentit Barcelona i per la sortida de l’Albi en sentit Lleida. A les 11 del matí s’ha reobert la circulació en sentit Lleida.
A part dels quatre afectats que viatjaven a la furgoneta, el SEM ha atès vuit persones més: una de greu, traslladada a l'hospital Arnau de Vilanova i set lleus, quatre de les quals també traslladades a l'Arnau, una al CAP de les Borges i dues han rebut l’alta al mateix lloc de l’accident. Arran dels fets, s'han activat 30 patrulles de Mossos d'Esquadra, sis dotacions dels Bombers –entre els quals els voluntaris de les Borges–, 20 ambulàncies i l'helicòpter del Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM), que també ha activat l'equip de psicòlegs.
Demanen tornar a desviar el trànsit
Aquest mateix divendres, el Servei Català de Trànsit (SCT) ha demanat que es torni aplicar el protocol existent des del 2015, quan ho van acordar el SCT i la concessionària Abertis, segons el qual es talla la circulació a aquest tram d’autopista i es desvia cap a la carretera N-240 en episodis de boira que impedeixi la visibilitat a menys de 75 metres. Al setembre es va alliberar el peatge de l’AP-2 i, últimament, el Govern s’havia plantejat deixar d’aplicar aquell protocol, que va rebre nombroses queixes d’administracions i entitats garriguenques des de que es va posar en marxa.
Abans del d’avui, l’accident més greu en aquest tram va ser l’any 2013, quan un xoc també en cadena, amb 22 vehicles implicats, va deixar una persona morta i 12 de ferides, cinc de les quals en estat crític. Arran d’aquell sinistre, Abertis va instal·lar senyals d’advertiment verticals i horitzontals. El gener del 2015 també hi va haver un accident i, l’últim, el 23 de desembre del 2020, precisament a la sortida de les Borges on hi havia el tall per desviar el trànsit; la retenció de cotxes va provocar un xoc en cadena sense ferits de consideració. Sí que en va haver, aquell mateix matí, vuit a Juneda, dos de greus, en un accident a l’N-240, que és la via cap on desviaven els vehicles.