CARRETERES
- ACN/Redacció / Castelldans

La visibilitat al tram d'AP-2 on hi va haver l'accident va baixar 'puntualment' a menys d'11 metres

Segons el Servei Català de Trànsit, així ho va confirmar el Ministeri de Transports. L'ens català denuncia que no va ser avisat i que no es van activar els senyals lluminosos.

(foto: Laura Cortés/ACN)

El Servei Català de Trànsit i els Mossos d'Esquadra investiguen per què el Ministeri de Transports no va activar la matinada de dijous a divendres la senyalització antiboira a l'autopista AP-2 al seu pas per les Garrigues, on hi va haver tres accidents múltiples que van causar tres morts i diversos ferits. Segons la poca visibilitat que hi havia a la zona a aquella hora, d'entre 150 i 75 metres, s'haurien d'haver posat en marxa les tres primeres de les quatre fases del protocol, amb panells, senyals lluminosos i focus. No obstant això, des del Servei Català de Trànsit s’assegura que el Ministeri, titular de la via i gestor des de l'1 de setembre passat quan es van aixecar els peatges, no va avisar l’ens català i que la visibilitat havia baixat "puntualment" a 11 metres.

Les tres primeres fases s'apliquen a partir d'una visibilitat igual o inferior als 300 metres i són consecutives, tot i que es pot aplicar qualsevol fase sense passar per les anteriors. Aquella matinada hi havia una de les boires més espesses d'aquesta temporada de tardor i hivern.

El protocol antiboira l'aplicava Abertis fins fa quatre mesos, quan es van aixecar els peatges, però fa unes dues setmanes el Ministeri va comunicar a la Generalitat que no veia necessari aplicar la quarta fase, la de tallar la via i desviar el trànsit en cas de visibilitat inferior als 75 metres. Trànsit es va oposar a aquest canvi i va demanar que almenys es prenguessin mesures alternatives, cosa que fins ara no ha passat.

Per la seva banda, la Direcció General de Carreteres del govern espanyol assegura que els tres accidents de divendres es van produir per una "situació molt especial en la qual va baixar puntualment la visibilitat a menys d'11 metres". El ministeri assegura que des de fa temps es col·labora amb Trànsit per millorar els protocols antiboira i es continuarà fent. Així, el govern espanyol afirma que treballa per reforçar la senyalització amb senyals ocults que s'obriran quan es posi en marxa el protocol i es col·locaran més carros de senyalització lluminosa.

A tot això, l’alcaldessa de les Borges Blanques, Núria Palau, va expressar el condol als afectats pel sinistre i va exigir “una solució definitiva a la perillositat de les vies de gran capacitat que creuen les Garrigues”, que al seu parer passa per desdoblar l’N-240 i, per tant, convertir-la en autovia. ”Calen solucions definitives i el desdoblament d'aquesta via ha de ser una part de la resposta que demanem des de fa anys”. Igualment, Palau reclama “sistemes específics per alertar els conductors sobre la boira i combatre les seves conseqüències”.