- ACN/Redacció

El Govern es mostra ara disposat a augmentar freqüències de tren abans del 2024

El Pla de Rodalies de Lleida només preveu una expedició més per a la línia de les Garrigues, però la Generalitat està oberta a incorporar-lo abans del 2024.

(foto: arxiu)

El Govern ha sondejat Renfe per la possibilitat d'incrementar les freqüències a les línies de tren Lleida-Cervera (R12) i Lleida-les Borges Blanques (R13-R14). Segons ha indicat el secretari de Territori i Mobilitat, Isidre Gavín, la voluntat seria augmentar els serveis ferroviaris en ambdós corredors abans que es posi en marxa la xarxa de Rodalies de Lleida, anunciada per la Generalitat per l'any 2024, quan el Govern adjudicaria el servei a FGC. L’anunci de Rodalies el va fer el conseller Calvet el setembre del 2020 i per a la línia de les Garrigues només preveia una expedició més al dia, cosa que sindicats, entitats i formacions polítiques ja van considerar insuficient. CCOO assegurava, a més, que no calia esperar al canvi d’adjudicatari de Renfe a FGC, sinó que les noves freqüències es podien implementar abans.

En aquest sentit, ahir hi va haver reunió de la comissió de seguiment del Pla de Rodalies a la Diputació de Lleida i Gavín hi va dir que el Govern vol saber si Renfe està en condicions d'oferir els trens i el personal suficient per ampliar aquest servei. Aquest seria un pas previ per avaluar la viabilitat de fer l'encàrrec a la companyia, tenint en compte també el cost que això suposaria. 

Segons Gavín, el Govern està a l'espera que Renfe concreti si té prou trens, maquinistes i personal per ampliar el servei a les línies de Cervera-Manresa i de les Borges i, en funció de la resposta, el Govern valoraria incrementar les freqüències abans del 2024. Per la seva banda, el subdelegat del govern espanyol a Lleida, José Crespín, ha reiterat que “Renfe està en disposició de poder atendre la demanda d'un increment de serveis i freqüències però, en aquest cas, cal que el titular del servei, la Generalitat, li reclami".

L’estació d’autobusos de Juneda, aquest any
D’altra banda, el Govern preveu començar durant aquest any les obres de les noves estacions d'autobusos de Juneda, Tàrrega i Almacelles i el baixador ferroviari el polígon industrial El Segre de Lleida, projectes que sumen una inversió de 5,5 milions d'euros. El projecte per fer una nova estació de busos a Juneda es va encarregar fa set anys i, de moment, encara no s’ha materialitzat.

Pel que fa a la nova estació d'autobusos de Lleida, la previsió és que els treballs comencin durant l'any 2023. El Govern confia tenir el projecte durant aquest febrer i l'objectiu és obtenir finançament dels fons europeus Next Generation per tirar endavant les obres.

Adif redueix a quatre els punts amb limitacions de velocitat
Així mateix, José Crespín va explicar a la reunió que Adif haurà invertit uns 63 milions d'euros en conservació i manteniment a la xarxa ferroviària convencional de les comarques lleidatanes en els dos darrers anys (2020 i 2021), sumades a les previstes per enguany. Aquestes actuacions han suposat la millora de traçats, la consolidació de talussos o la reposició de catenàries, instal·lacions de seguretat i comunicacions, segons va dir. Tot això ha permès reduir punts amb limitacions de velocitat dels trens, que han passat dels 13 que hi havia a principis del 2020 als 4 actuals.

La Paeria es vol coordinar amb altres municipis per implantar la ZBE el 2023
El tinent d'alcalde de la Paeria de Lleida, Toni Postius, també va traslladar a la reunió el compromís de l'Ajuntament de Lleida per treballar conjuntament amb els ajuntaments i ens locals de municipis de l'entorn la proposta per a la Zona de Baixes Emissions (ZBE) que la capital del Segrià haurà d'implantar el 2023. En aquest sentit, el govern municipal busca la coordinació amb els municipis lleidatans tenint en compte que molts dels seus veïns s'han de desplaçar sovint a Lleida, ja sigui per feina, per estudiar, per anar al metge o a comprar.