El 13 de setembre, el govern municipal d'Arbeca es va reunir amb el delegat de la Generalitat, Bernat Solé, per tractar sobre el trànsit a l'interior del nucli urbà i les possibles millores, en especial la construcció d'una variant de la carretera C-233, de la qual és titular la Generalitat. La variant fa anys que està projectada i el 2006 es van arribar a posar a informació pública els estudis informatiu i d'impacte ambiental. Un any després, les al·legacions dels veïns estaven per resoldre, però l'esclat de la crisi financera va deixar el projecte en un calaix, malgrat els intents municipals de reactivar-lo.
Ara, el consistori insisteix a la Generalitat que construeixi la variant, ja que considera que el trànsit per les travessies actuals és un perill. "És on hi ha la vida social i econòmica d'Arbeca, els bars, els bancs, i són passos molt estrets", diu l'alcalde, Sergi Pelegrí, que recorda que el 2019 va morir una veïna en un atropellament i que l'any passat un camió va fer caure una llamborda de l'edifici de l'antic hospital que, "per sort, no va tocar a ningú", afegeix Pelegrí.
Per a l'equip de govern, que està redactant un Pla Local de Seguretat, treure trànsit del nucli històric permetria habilitar una zona d'aparcament, fer vies de sentit únic o col·locar bandes rugoses o ressalts, ja que la C-233 passaria per fora i les travessies esdevindrien de titularitat municipal. De moment, però, de la reunió només en va sorgir el compromís del delegat de traslladar la proposta a la conselleria de Territori.
Ronda urbana provisional
Actualment, ja hi ha usuaris que fan servir la ronda urbana, asfaltada per primera vegada el 2006, però es tracta d'una via que pertany a la Casa Canal. Fa uns anys, a més de reasfaltar la ronda, l'ajuntament hi va posar senyals perquè els conductors que no són de la zona no haguessin d'entrar dins del poble, però la Generalitat les va fer retirar.