L’artista barceloní Carlos Casas va inaugurar ahir en el marc dels Eventi Collaterali de la 60a Exposició Internacional d’Art de La Biennale di Venezia Bestiari, una instal·lació audiovisual immersiva en què els visitants se submergeixen en un entorn de sons i imatges d’animals i criatures que habiten paisatges naturals i imaginaris de Catalunya.
La majoria d’aquests materials s’han gravat en 11 parcs o espais naturals protegits del país, i entre aquests hi ha la Reserva Natural Parcial de Mas de Melons, que es troba ubicada entre Castelldans, el Cogul i Aspa.
Casas utilitza com a punt de partida de Bestiari el text medieval Disputa de l'ase, que va escriure el 1417 Anselm Turmeda, considerat un dels fundadors de la literatura catalana. A partir d’aquí basteix un projecte que segons explica “vol proporcionar una experiència de relax i que el visitant es prengui un temps per connectar amb altres espècies d'una manera més directa".
La comissària de l'exposició Filipa Ramos ha afirmat que "amb aquesta obra, Carlos Casas actualitza i constata l'actualitat de la Disputa de l'ase en el context en el que vivim, fent un significatiu reconeixement dels drets de la natura, i conscienciant sobre els efectes ambientals dràstics que provoca l'acció humana".
La inauguració va comptar amb l'actuació de l'artista Marina Herlop. La compositora catalana va participat a Bestiari elaborant una peça sonora que forma part de la instal·lació.
L’exposició enllaça amb el tema de la Biennal d’Art de Venècia 2024 Foreigners Everywhere (Estrangers a tot arreu). En el cas de la peça de Casas comissariada per Ramos, va més enllà d'una visió antropocèntrica per incloure-hi el món natural.
L’Institut Ramon Llull produeix i organitza la participació de la cultura catalana als Eventi Collaterali de la Biennal d'Art de Venècia des de l'any 2009. Per aquest motiu, el director de l’Institut, Pere Almeda, va acompanyar la inauguració. També hi va assistir la consellera de Cultura, Natàlia Garriga.