A poc més de dues setmanes per Nadal, els carrers ja s’han omplert de llums de colors, i els aparadors de pares Noel en miniatura. Les associacions de comerciants preparen estratègies per afrontar un dels moments de l’any de màxim benefici i les famílies esperen oblidar-se de la crisi i ser feliços durant uns dies. Concretament, s’espera que cada família sigui 668 euros més feliç. Aquesta xifra correspon al consum estimat segons un estudi europeu elaborat per Deloitte. Segons aquest mateix estudi, Espanya és un dels països que més espera gastar, darrere d’Irlanda. Paradoxalment, els que més estalviaran seran els alemanys. Sembla que l’opció nadalenca d’aquest 2011 consisteix bàsicament a potenciar el consum. Des del punt de vista empresarial l’estratègia està més que justificada, però i socialment o personalment? Una altra manera d’afrontar el Nadal seria l’austeritat, aquella que tant demanem als polítics i l’Administració pública. Ara és un bon moment per potenciar tot allò immaterial d’aquestes festes? O l’angoixa que genera la crisi és una excusa prou convincent per justificar la despesa i desconnectar com ens mereixem?
Opinió