Opinió

Les escoles bressol públiques de Catalunya en perill

La Generalitat rebaixa fins a 875 euros per plaça i any la seva aportació a les escoles bressol municipals per al proper curs. Aquesta notícia ha produït un impacte en les famílies que tenen infants de 0 a 3 anys, ja que això suposa un increment en el pagament d’aquest rebut.

La política de retallades en educació que està duent a terme el Govern de CiU a Catalunya posa en perill tot el model educatiu, i ara també el de l’ensenyament de 0 a 3 anys, i carrega contra les famílies les conseqüències dels seus incompliments econòmics amb el món local. Hem pogut llegir aquests dies que els alcaldes demanen més diners a Artur Mas per a les escoles bressol. Els ajuntaments no tenen diners i està en risc la prestació d’aquest servei d’escoles bressol. Per la seva part, la Federació de Municipis de Catalunya ha demanat una reunió urgent amb el M. H. President Mas per tractar del sistema de finançament de les escoles bressol.

El passat 18 de juny Pere Navarro, primer secretari del PSC, va lliurar al Parlament de Catalunya 50.654 signatures de ciutadans i ciutadanes afectats i preocupats per les dificultats de les escoles bressol, recollides en una campanya del PSC arreu del país en defensa de les escoles bressol.

Els socialistes considerem que ens trobem davant d’una de les retallades més importants i el Govern el que vol és una societat de dues velocitats: qui pugui pagarà serveis privats i qui no pugui es quedarà sense poder rebre un servei d’escola bressol, i per tant no es garantirà la igualtat d’oportunitats des de la infància i es posa en perill la possibilitat de conciliar la vida personal, familiar i laboral.

El Grup Parlamentari Socialista no ha estat quiet davant d’aquesta situació i també ha presentat una iniciativa parlamentària consistent en una proposta de resolució en la qual insta el Govern a:

- Garantir la continuïtat de la xarxa d’escoles bressol finançada pel Govern, els ajuntaments i les famílies, habilitant els recursos necessaris.
- Garantir l’accés a les escoles bressol públiques a partir de quotes familiars assequibles i la convocatòria anual d’ajudes públiques.
- Liquidar definitivament les quantitats que deu la Generalitat als ajuntaments corresponents als cursos 2010-2011 i 2011-2012, abans d’acabar l’any.
- Fixar un model de cost per plaça que estigui en relació amb els requisits i característiques dels serveis definits en la normativa (fiançament per terços on el Govern assumeix un major compromís).

Esperem que el Govern escolti les demandes de la ciutadania i aporti el finançament necessari, assegurant així la continuïtat en el present i en el futur de les escoles bressol a Catalunya.