Setmanes abans que arribi Nadal, la il·luminació als carrers ja anticipa l’espiral consumista de cada any. Contínuament ens arriben missatges sobre com gaudir de les festes i gaudir de la màgia del Nadal. La publicitat ens bombardeja amb anuncis de mòbils, videojocs, perfums i joguines, i sembla impossible no deixar-se arrossegar per la cursa de comprar més i més regals.
Entre el 24 de desembre i el 6 de gener toca oferir i rebre regals, buscar els millors ingredients al mercat i assistir –o resistir– als sopars familiars i als d’empresa. El gran consumisme que ens envolta ens porta a obsequiar amb una pila de regals la gent propera i així demostrar com els estimem. Tot això, sempre que la crisi ens ho permeti.
Al desembre, les famílies gasten una mitjana de 1.000 euros més que la resta de mesos de l’any. Aquestes despeses addicionals es destinen sobretot a l’adquisició de menjar i begudes i a la compra de regals. Socialment s’entén que una bona celebració ha d’anar associada a una gran despesa. Més enllà de les tradicions, Nadal és una època d’excessos fatals per a les butxaques i per als estómacs.