La Generalitat i Abertis han acordat tancar l’autopista AP-2 entre les Borges Blanques i Soses quan hi hagi una boira que redueixi la visibilitat a menys de 75 metres. Curiós. Sobretot, quan el Servei Català de Trànsit, mitjançant l’EuroRAP2 (un programa europeu de valoració de les carreteres que anualment elabora un estudi i un mapa de risc) valora l’autopista AP-2 en aquest tram com un vial de risc baix. Aquesta és la millor, la més segura de les cinc categories que, no en va, només obté un 26% de la xarxa viària catalana. Cal fer notar que, per contra, un 28% de la xarxa viària del país obté un risc mitjà, elevat o molt elevat, és a dir, les menys segures. La resta, poc menys de la meitat, serien de risc baix-mitjà, dins de la qual hi trobaríem la carretera N-240.
Per tant, tècnicament, i avaluant objectivament, la via aquesta obté la millor qualificació. I, paradoxalment, la Generalitat es planteja una mesura tan absolutament excepcional com és tallar-hi el trànsit en dies de boira. La pregunta inevitable és, quin paper hi juga en aquesta inseguretat sobtada l’empresa d’oliasses que s’ubica a escassos metres del punt que es considera insegur? Potser és això el que s’hauria d’investigar i, si fos que hi té quelcom a veure, potser és l’empresa la que ha de cessar l’activitat en determinades situacions meteorològiques i no pas bloquejar el trànsit de centenars i milers de persones que es traslladen per raons, entre altres, laborals. I més tenint en compte que determinades mercaderies perilloses estan obligades a transitar per autopista i que, en cas de desviar-se el trànsit, farien cap a la carretera N-240. I és de rebut que, si a l’autopista hi ha boira, a la carretera N-240 també n’hi haurà, el fenomen és exactament el mateix. O és que algú pretén argumentar que a Castelldans hi ha més boira que a Juneda o a les Borges?
Resumint, o hi ha empreses molt poderoses que poden anar treballant, peti qui peti, o potser ara toca defensar que l’autopista no és tan segura, per vés a saber quines altres raons. Curiós.