Opinió

Editorial

Proactius amb el tren

Els aiguats de la tardor van deixar paralitzada la línia ferroviària convencional que dona servei a la comarca (R13 i R14) i, segons les darreres informacions, aquesta no entrarà de nou en servei fins al mes de maig. Esperem-ho. Mentrestant, s'apunten novetats en l'anomenada xarxa ferroviària de rodalies al voltant de Lleida, formada per les línies que des de Lleida parteixen cap a Almacelles, cap a Balaguer, cap a Cervera i cap a les Borges-Montblanc. La Generalitat vol promoure la intermodalitat, és a dir, lligar els horaris dels trens amb els dels busos i crear aparcaments, tot facilitant que la gent pugui deixar el cotxe a tocar d'una estació i agafar un tren o un bus.

De fa anys, hi ha un treball per part dels ajuntaments de la línia Lleida-Mollerussa-Tàrrega-Cervera per reforçar aquella línia. Aquest treball té potència institucional i un gran altaveu mediàtic. Els resultats són que fa uns anys es van incrementar les freqüències a aquella línia, cosa que la va millorar significativament. També es van augmentar les de la línia de la Pobla de Segur, que passa per Balaguer i que ja és, de facto, un rodalies.

Les Garrigues, en canvi, es van incloure a la integració tarifària però, a diferència de les altres dues línies, les freqüències no es van tocar; de fet, estan com estaven fa moltes dècades. Sembla que ara sí que s'assegura que la línia que travessa la comarca pot entrar a formar part d'aquesta xarxa de Rodalies, però cal que les administracions locals i comarcals es creguin el potencial que té. Una millora en la velocitat i les freqüències presenta diferents avantatges: treu trànsit rodat a la carretera N-240, ens atansa al litoral i a la regió metropolitana i, evidentment, ens permet ser més sostenibles. D'altra banda, aquesta és una de les principals línies ferroviàries per a mercaderies i, tal vegada, des del territori caldria estudiar-ne els potencials. En definitiva, es mouen coses al voltant del tren i les administracions de la comarca, igual que ho han estat les veïnes, hauran de ser proactives si no volen quedar altre cop a fora.