Abans de la seva estrena, el diari Avui definia prou bé en un titular què era això de la Fes TV: és la televisió que fa la gent. Podem dir també que es tracta d’una televisió que efectua la seva emissió a través de la xarxa, a www.festv.cat i al seu canal de YouTube. Es vol centrar en continguts sobre les Borges Blanques i més endavant podria assolir un àmbit comarcal. Tanmateix, el que crida l’atenció és com es generen els continguts, específicament el seu model de transferència de coneixements.
L’estiu de l’any passat, l’Ajuntament de les Borges posa fil a l’agulla a la creació d’una televisió local. A priori, l’elecció més lògica sembla contractar un reduït equip de professionals, encarregats tant de l’organització com de la gravació i l’edició dels continguts. Això sí, el cost econòmic per a una població com les Borges podria resultar força elevat. Òbviament, la crisi i la retallada dràstica de pressupostos públics no hi ajuden gens ni mica. I aquí entra en joc la innovadora proposta que planteja al consistori municipal Francesc Balañà, presentador i expert en pagesia de La Manyana Televisió. A partir de la seva supervisió i d’uns cursos de formació, seran els mateixos ciutadans i entitats els que gravaran els reportatges. Aquest model no és només econòmicament sostenible, a més a més, presenta un nou ingredient. Si la producció del projecte corre a càrrec exclusivament d’un equip de professionals, els seus coneixements no fluiran cap a la ciutadania. En canvi, en aquesta nova proposta, els alumnes desenvolupen la capacitat tècnica de generar continguts audiovisuals. Es nodreixen d’unes nocions bàsiques de llenguatge periodístic i format televisiu. No importa que la factura dels reportatges sigui més professional o més amateur; es tracta de millorar amb el pas del temps, no de competir amb els mitjans convencionals. El que resulta rellevant és que pot generar-se un procés conjunt d’autonomia tecnològica i de cultura audiovisual, insòlit en una comarca tan despoblada i mancada de recursos. Els resultats d’aquesta singular iniciativa ja són mesurables de forma objectiva. Contínuament hi ha gent a la llista d’espera per entrar a les activitats formatives. Fes TV ha assolit una audiència espectacular durant el seu primer mes d’emissió, al voltant de 1.500 visitants. Pensem-ho una mica. Si ho comparem amb el nombre d’habitants de les Borges Blanques, estaríem parlant d’una quarta part de la seva població. Aquesta xifra tan elevada és possible perquè gent de tota la comarca i d’arreu han accedit al lloc web. Paral·lelament, el canal de YouTube endegat durant la passada Fira de l’Oli comptabilitza ja 900 visualitzacions de vídeos. Finalment, m’agradaria assenyalar el paper clau de La Borrassa - Rural Lab com a incubadora de projectes. Les seves instal·lacions, la col·laboració del seu equip humà i el seu assessorament tècnic han resultat imprescindibles per portar a bon port el debut de la nova televisió.