Reportatge
La Coloma ja té cara
Coloma Seró Costa va ser l'única dona de les Garrigues deportada als camps nazis durant la Segona Guerra Mundial. Mestra, militant comunista i membre de la Resistència antinazi, va compartir camp de concentració amb Neus Català. Va morir el 1996 a Occitània, però fins ara no s'han pogut trobar imatges de com era.

Comparteix
Sortia a tot arreu com a Coloma Seròs, filla de Lleida, però fa uns anys es va saber, gràcies a fonts locals, que en realitat es deia Coloma Seró i era nascuda a l'Albagés, a cal Cabaler Seró. Coloma Seró i Costa. Mestra de professió, a l'inici de la Guerra Civil es va fer militant del PSUC i, amb l'entrada de les tropes franquistes a Lleida l'abril del 1938, va anar a viure a Vilafranca del Penedès, on va continuar fent de mestra i va esdevenir la primera dona regidora a l'Ajuntament d'aquella població. S'encarregava de la cartera de Cultura, concretament.
Exili a França, camps de refugiats, mort d'una filla de 16 mesos i implicació en la Resistència antinazi. Detenció, presó a Bordeus i a París i deportació al camp de Ravensbrück, a Alemanya. Va ser un itinerari bastant semblant al de Neus Català, que també era del PSUC. Les dues van ser enviades a Ravensbrück en el mateix tren, van compartir bloc al camp de concentració, les dues van sobreviure a l'horror nazi, les dues es van quedar després a viure a França i les dues es van dedicar a preservar la memòria antifeixista. Amb la caiguda del règim franquista, Neus Català va tornar a Catalunya, primer a Rubí i després als Guiamets, el seu poble natal del Priorat. Va ser condecorada i biografiada, i la seva longevitat (va morir el 2019 a l'edat de 103 anys) va fer que el seu testimoni fos molt present en la memòria col·lectiva relacionada amb la deportació als camps nazis.
Coloma Seró, en canvi, ja no va tornar. Es va casar a França amb un antic guerriller de la Resistència, va formar part de l'Amical d'Antics Guerrillers Espanyols i allà també va ser condecorada (Medalla d'honor el 1987 per deportació i internament per actes de resistència a títol militar), però a Catalunya el seu nom va passar molt desapercebut, també a les Garrigues, tot i ser l'única dona de la comarca deportada als camps nazis. Va morir el 1996 a Lunèl, als 84 anys d'edat. D'un temps cap aquí, diversos historiadors i entitats han anat posant llum a la seva biografia i, de retruc, s'ha anat reivindicant la seva trajectòria. El passat 28 de juny, l'Albagés col·locava una llamborda Stolpersteine, les que recorden els deportats als camps nazis, davant del seu antic domicili, en el que era el primer homenatge com a tal que se li feia, junt amb dues persones més del poble que també van ser represaliades en el context de la Segona Guerra Mundial [v. desglossament].
Faltava, però, un detall: la cara de la Coloma. De les sis lleidatanes deportades a Ravensbrück, era l'única de qui no es tenia cap fotografia. Havent mort a les acaballes del segle XX, era improbable que no n'hi hagués cap, però el fet és que aquí, a Catalunya, ningú li havia pogut posar rostre. Fins que les periodistes Pili Garcia i Anna Gasol se n'han sortit. Recentment, havien produït el pòdcast Les sis de Ravensbrück amb Emun FM i La Xarxa, inspirat en el llibre homònim de Míriam Roma, amb la voluntat de recuperar i visibilitzar les històries de les deportades, entre les quals Coloma Seró; i també els va quedar l'espineta clavada de la foto. Després de diversos contactes i intents, i amb l'ajut de Josep Maria Alventosa i Pilar Rey, de l'Albagés, ha aparegut una foto de la Coloma. L'ha trobat Dolors Oriol, també originària de l'Albagés, a la seva casa del poble. Les tenia perquè el seu pare era veí i tenia amistat amb els pares de la Coloma i els ajudava, per exemple, a entendre les cartes que ella enviava des de França. La foto en què s'ha pogut identificar la Coloma és dels anys 50-60, d'un viatge en què el pare de la Dolors havia anat a veure-la. "Posar-li cara és com dir ara ja et conec", expliquen les periodistes. "Era una dona invisibilitzada i ara té rostre, i és de justícia que sigui així", afegeixen.
En termes similars s'expressa la historiadora Noemí Riudor, una de les persones que ha arribat més enllà en la reconstrucció de la trajectòria vital de Coloma Seró: "Quan fas recerca històrica nominal, vas recollint el màxim d'informació possible de cada persona per tindre no només la història individual de cadascú sinó la del conjunt com a tal, sigui de l'exili, de la deportació o dels morts als camps de refugiats; doncs tindre una fotografia ens hi aproxima encara més, finalment saps qui era aquella persona i acabes de tancar el cercle". "La troballa obre una reflexió sobre la importància de les fonts gràfiques i fotogràfiques en la recerca històrica", conclou Riudor.
L'historiador cervianenc Josep Rubió, que en els últims anys també ha anat darrere les passes de Coloma Seró, valora així la troballa de la imatge: "és un esglaó més en la seva enigmàtica història". "Lluitadora, reivindicativa, tossuda, valenta, ferma. Amb aquests i altres adjectius podria definir la Coloma Seró. Una trajectòria que és tot un repte, una història enigmàtica, rocambolesca, misteriosa, complexa, fins i tot confusa si fem cas de la documentació consultada fins ara. La troballa i difusió de les primeres imatges d'ella ens permeten, per fi, posar-li cara i, de retruc, ens fan pensar i reivindicar el paper de la dona en la defensa d'uns ideals i valors democràtics. Veus silenciades tants cops, simplement per ser dones", afegeix Rubió.
Llambordes per la memòria
L'endemà que es donés a conèixer la fotografia de Coloma Seró, precisament, va tenir lloc a l'Albagés l'acte de col·locació de dues Stolpersteine, les llambordes concebudes per l'artista Günter Demnig en què figura el nom i les dades principals de la persona deportada als camps nazis i que s'instal·len, a tall de record, davant de l'últim domicili d'aquesta. A l'Albagés es van col·locar la de Coloma Seró Costa i la de Josep Anton Rey Oriol, internat a Argelers i Bram, membre també de la Resistència antinazi a França, capturat per la Gestapo i deportat a Vernet i Dachau. Rey va sobreviure als camps, però no va poder tornar a Catalunya fins després de la mort de Franco [v. SomGarrigues, 510]. L'acte també va incloure un homenatge a Jaume Seró Bernat, que no consta oficialment com a deportat i, per tant, no disposa de Stolpersteine, però també va ser víctima del nazisme. Refugiat a Normandia, va combatre els nazis com a membre d'un grup guerriller; detingut el 1943, va ser torturat, jutjat i condemnat a presó pel règim col·laboracionista de Vichy. Després d'un intent de fuga de la presó, va ser afusellat junt amb altres companys. En aquest cas, l'Albagés li ha dedicat una placa.
Al mateix acte, l'alcalde del municipi, Víctor Masip, va anunciar que el consistori té la intenció de reformar els antics rentadors i dedicar-hi un espai a la memòria d'aquests tres albagesencs, de manera que les llambordes i la placa es reubicarien en aquest indret.
Entrevista a Pili Garcia i Anna Gasol | Periodistes d'Emun FM i impulsores del pòdcast 'Les sis de Ravensbrück'
"Hi ha més capses, potser surten més fotos"
Com i quan neix la idea del pòdcast?
Ens vam apuntar a una convocatòria de pitchings (presentacions breus d'idees) de La Xarxa, al Mercat Audiovisual de Catalunya, a l'apartat de pòdcasts. Va ser una mica inconscient, perquè veníem de la intensitat informativa de les eleccions municipals del maig del 2023 i a mitjans de juny ho havíem de tindre presentat. Teníem el llibre de Míriam Roma, Les sis de Ravensbrück, i el tema ens cridava, volíem saber més coses d'aquestes dones deportades. Total, que vam guanyar. Vam contactar amb la Laia Manresa, directora de guions, i vam començar per la Coloma Seró.
Devíeu trobar molt material, o una trajectòria apassionant que justifiqués dedicar tres capítols a la Coloma.
No només d'ella. Conxita Grangé, Generosa Cortina i Lola Casadellà també en tenen tres, però sí, ens va sortir molta més cosa de la que pensàvem. I nosaltres som periodistes, no som historiadores, no ens hem pogut dedicar a buscar més informació. De la Coloma ens quedava l'espineta de no haver trobat cap foto.
I trobar-la ja es devia convertir en una dèria personal. No podia ser que no n'existís cap, si va viure fins al 1996.
Clar, a més era la primera dona que treballàvem i no li podíem posar cara.
Com la vau trobar, doncs?
Sabíem que hi havia un veí que el seu pare era qui llegia les cartes que la Coloma enviava als seus pares, perquè aquests eren analfabets. Nosaltres buscàvem contactar amb el Josep Maria Alventosa i resulta que va ser ell qui ens va trucar a la ràdio. Ens va dir que hi havia una dona, la Dolors, que tenia coses de la Coloma però que era difícil accedir-hi. Finalment hi vam poder quedar, no va ser senzill, ens vam conèixer i un altre dia ens va dir que sí, que buscaria les fotos, que eren a la casa vella, barrejades amb altres coses. Li devíem caure bé i al final va anar a buscar-les. Les havia fet el pare de la Dolors quan va anar a França a veure la Coloma. Devien ser dels anys 50-60. Estem contentes d'haver trobat aquesta foto, però hi ha més capses i la Dolors recorda que guardava les cartes i unes fotos que, dins de les cartes, enviava als seus pares, i hi surt amb el vestit de ratlles. Trobar això seria el nostre somni.
Què representa posar-li cara?
Les vides de totes elles han entrat en nosaltres. Saber què van fer, com ho van fer, com ho van superar, i posar-li cara és com "ara ja et conec". És que, a més, era de justícia, perquè no és una dona del segle XVI, va morir als anys 90!
Quin balanç feu, de l'experiència del pòdcast? Quina sensació us queda?
Estem una mica de dol. Molt contentes per la feina feta, però ara s'ha acabat i ens agradaria continuar amb elles una mica més. Son històries que continuen vives en tu. Fa dos anys, quan vam fer el pitching, pensàvem que ho enllestiríem en 4-5 mesos, i hem estat un any més. Ara agafaríem la Coloma i la tornaríem a gravar de dalt a baix. En dos anys hem après molt. I ha sigut feina que hem fet a part de la nostra feina, hem estat quedant els dissabtes a les 7 del matí a la ràdio per fer guions.
I hem volgut portar aquestes històries del passat al present, a cada capítol hem intentat parlar de temes universals com la sororitat, la maternitat, la resiliència... Una altra reflexió que hem fet, quan vam estar a Ravensbrück, és que des del poble es veia en línia recta el crematori, era impossible que la població no ho sabés. No els culpem. Quantes coses estan passant ara al món que no volem mirar? D'aquí a 80 anys ens morirem de vergonya pel que ha passat a Gaza? Farem un pòdcast quan ja tothom estigui mort? És "fàcil" parlar del que va passar fa 80 anys, però és que això està passant ara; i el que pot arribar a passar, amb els feixismes en auge.