ECONOMIA
- Redacció

Recomanen posar sistemes de registre de visitants a les fires

Un estudi de la UdL recorda que el control d’accés permet demostrar l’impacte amb xifres concretes i, així, enfortir la posició al mercat, analitzar-ne l’evolució i dissenyar un pla de treball més concret.

Un moment de la presentació de l'estudi, ahir a la Diputació. (foto: Diputació de Lleida)

La Càtedra de Turisme d'Interior i Muntanya de la Universitat de Lleida, en col·laboració amb el Patronat de Turisme de la Diputació, ha presentat un estudi en què analitza l'impacte, la distribució territorial i l'experiència dels visitants a les fires agroalimentàries que es van celebrar el 2023 a la província. A l'hora de mesurar l'impacte econòmic,  però, una de les dades rellevants és el nombre de visitants, i els autors  admeten que hi ha molt poca informació. Per això, han hagut de recórrer a allò que consta a les pàgines web de les mateixes fires i administracions locals o a notícies de mitjans de comunicació, que sovint reprodueixen les xifres donades pels organitzadors. A la Fira de l'Oli Qualitat Verge Extra de les Borges, per exemple, s'atribueixen 60.000 visitants, i a la de l'Oli Verd de Maials, 14.000. 

L'estudi assenyala que la majoria de fires de la demarcació (a excepció de la de Sant Miquel de Lleida) no tenen un registre oficial. "Les fires amb sistemes de control d'accés poden mesurar l'assistència de manera més precisa i demostrar-ne l'impacte amb xifres concretes, i això no només enforteix la seva posició al mercat, sinó que també permet obtenir més suport institucional i financer", diuen. Per això, conclouen que implementar un registre "hauria de considerar-se una pràctica recomanada per a totes les fires, per tal de poder avaluar l'impacte que suposen els visitants de forma més precisa, analitzar l'evolució del nombre de visitants i dissenyar un pla de treball més concret".

Amb tot, l'estudi estima que els visitants van deixar l'any passat 67.229.022 euros a la província,  31 dels quals en la compra de productes, 20 en restauració i uns 16 en oci.  L'estudi destaca que el producte més buscat, el "primer motiu" de la visita, és l'alimentari/gastronòmic de la temàtica principal de cada certamen, "i no tant els productes o activitats que se'n deriven".