EDUCACIÓ
- Redacció / El Soleràs , Juncosa , L'Espluga Calba , Puiggròs

Les ZER més petites, condemnades a no tenir personal d’administració pel seu nombre d’alumnes

Les direccions de la ZER Pedrera i Garrigues Altes assenyalen que és “un greuge” i que tenen “molta més feina” amb menys estructura. Aquesta és una demanda històrica del sector que Educació no atén.

L’escola de l’Espluga Calba, en una foto d'arxiu, forma part de la ZER Pedrera, juntament amb la de Puiggròs. (Foto: X.M.)

Les Zones Escolars Rurals (ZER) Pedrera (que inclou l'Espluga Calba i Puiggròs) i Garrigues Altes (amb Juncosa i el Soleràs) són les més petites de les set que hi ha a l'àmbit informatiu d'aquest periòdic, amb 48 i 57 alumnes, respectivament. El fet de tenir menys alumnes dels que estableix la normativa del departament d'Educació els comporta que cap de les dues ZER no tingui assignat Personal Administratiu i de Serveis (PAS) que s'encarregui de la gestió administrativa i econòmica a què han de fer front. Per contra, totes aquestes tramitacions recauen en l'equip directiu. Des de les direccions es queixen que això els suposa "un greuge" i que tenen "molta més feina", afegida a la tasca educativa, i lamenten que Educació no atengui la demanda històrica del sector.  

Un problema estructural 
La directora de la ZER Garrigues Altes, Dolors Ulied, explica que havien tingut la figura d'administració, però que es va perdre degut al descens d'alumnes. Sergi Pelegrí, de la ZER Pedrera, assenyala que l'organització d'escoles petites i grups multinivell és igualment complexa i critica que només s'atengui al nombre d'alumnes per la distribució del PAS. 
En altres ZER com l'Eral (Alcanó, Alfés, Sarroca, Sunyer i Torrebesses) o la Riu Set (l'Albi, la Pobla de Cérvoles i Vinaixa) s'ha produït una situació oposada. Fruit del procés d'estabilització del personal PAS dels últims cursos han passat de tenir la figura de mitja jornada a jornada completa.

Els primers se senten sobredotats davant d'altres agrupacions d'escoles rurals que saben que estan infradotades. Els segons apunten que "com més mans hi ha, és millor", tenint en compte les necessitats habituals les escoles petites. La ZER l'Oliver (Llardecans, Maials, la Granja d'Escarp i Massalcoreig), com també d'altres, creuen que la de PAS hauria de ser una peça itinerant dins la ZER, ja que permetria resoldre bona part de les qüestions dels centres que la formen. 

PAS compartit a la Granadella
Un escenari singular a nivell comarcal és el de la Granadella. La ZER Elaia (formada per Bellaguarda, Bovera i la Granadella) i l'Institut l'Olivera, que rep joves de les escoles de Bellaguarda, Bovera, la Granadella, Juncosa, el Soleràs, Llardecans i Maials, també comparteixen la figura de personal administratiu de fa anys. La treballadora, que té la plaça a la ZER, però que per conveni també cobreix el centre de Secundària, està tres dies de la setmana a l'escola i dos a l'institut. Ambdues direccions coincideixen que és una cobertura suficient per a les respectives necessitats.