TRANSPORT PÚBLIC
- ACN / Juneda , La Floresta , Les Borges Blanques , Vinaixa

Les línies ferroviàries cap a Ponent, entre les que pateixen més incidències

L’R13 i l’R14, que són les que passen per les Garrigues, sumen 596 incidències entre principis del 2021 i l’agost del 2024. 

(foto: Xavi Minguella)

La xarxa de Rodalies i Regionals va patir 553 incidències greus entre principis del 2021 i l’agost del 2024, un mes abans de les obres de Roda de Berà. Per tant, se'n va registrar una cada 2,5 dies. Així es desprèn d'una resposta del Departament de Territori a una pregunta parlamentària de Junts que inclou les incidències que van afectar més de 10.000 viatgers de Rodalies o més de 1.000 de Regionals. El recompte detalla les incidències en forma d'avaria, imprevistos –com atropellaments, obstacles a la via, robatoris de cable de coure o falta de maquinista– i limitacions temporals de velocitat. La meitat d'incidències greus van ser per avaria a la infraestructura o del tren. 

En les dades analitzades per l'Agència Catalana de Notícies (ACN) a partir de la resposta del Departament de Territori, titular del servei, s'ha comptabilitzat el nombre d'incidències a partir de si es tractava d'avaries, imprevistos, treballs programats o limitacions temporals de velocitat, i vagues; i, per altra banda, els dies diferents amb afectacions, és a dir, dies en què hi ha hagut un problema en una o més línies i amb més de 10.000 usuaris de Rodalies o 1.000 de Regionals afectats.

En total, les incidències d'aquesta mida al conjunt de la xarxa sumen 553 en els 1.339 dies que hi ha entre gener del 2021 i agost del 2024, ja sigui per errors en la senyalització, interrupcions importants del servei com l'incendi a les instal·lacions d'Adif a Gavà el maig del 2023, l'avaria al sistema de telecomunicacions al Control de Trànsit Centralitzat (CTC) del gestor d'infraestructures ferroviàries que el 9 de setembre del 2022 va deixar sense servei Rodalies i Regionals unes hores tot i que les conseqüències es van arrossegar tot el dia; el robatori de coure el 12 de maig del 2024 –la mateixa jornada de les darreres eleccions al Parlament–, el descarrilament d'un Talgo a Sitges el setembre del 2022; i limitacions temporals de velocitat per diversos motius com treballs programats o incidències; o atropellaments, entre moltes altres causes.

Les línies cap a Tarragona i Lleida, les més afectades
Les línies que sumen més jornades amb afectacions per avaries, imprevistos o limitacions temporals de velocitat van ser les de Regionals que comuniquen Barcelona amb les comarques de Tarragona i Lleida (tenint en compte que una mateixa incidència pot afectar diverses línies alhora perquè comparteixen part del trajecte). En aquest recompte, no s'hi inclouen els dies amb disfuncions al servei a l'R2 sud.

Segons les dades que Territori ha aportat a la resposta parlamentària a preguntes de Junts, entre els anys 2021 i agost de 2024, l'R12 entre l'Hospitalet de Llobregat i Lleida via Manresa –línia ja desapareguda– va sumar 69 dies diferents amb afectacions, l'R13 entre Barcelona i Lleida per Valls 259; l'R14 entre Barcelona i Lleida per Tarragona i Reus 337; l'R15 entre Barcelona i Riba-roja d'Ebre 369; l'R16 entre Barcelona i Tortosa 359 i l'R17, entre Barcelona i Port Aventura, 298. Es dona la circumstància que l’R13 i l’R14 comparteixen gran part del recorregut, si més no al pas per les Garrigues, de manera que si se sumen les incidències d’ambdues línies, aquest tram esdevé clarament el més perjudicat de tots.