La Generalitat suprimirà alguns serveis d’autobús que a hores d’ara comuniquen pobles de la comarca entre si o amb alguna capital. No cal dir que és una mala notícia i, alhora, és una notícia que no sorprèn, en un clima on la retallada ha esdevingut quasi norma. Ara bé, més enllà de la lamentació, la supressió dóna una oportunitat per replantejar el transport públic en una zona rural com les Garrigues i tendir a un sistema més econòmic i, per tant, més sòlid en el temps. D’entrada, es pot optar pel ja conegut transport a la demanda, l’oferta del servei condicionada a l’existència d’una demanda efectiva. És un primer pas, més si tenim en compte que no són rares les ocasions en què un xofer pot viatjar sol. En segon lloc, una opció més imaginativa i a primer cop d’ull xocant, com el carpooling. Consisteix en coordinar desplaçaments –sobretot ordinaris (diaris, periòdics...), i extres si cal–, de conductors habituals amb persones que no disposen de vehicle. Això, a canvi de compartir una part de la despesa. Avui hi ha una plataforma excel·lent per exercir la mediació que requereix aquest sistema com és internet i, si no, en el cas de pobles petits, és prou simple: el propi ajuntament i via telèfon. Al capdavall, és fer xarxa i aprofitar recursos existents. No és res nou, i si mirem uns anys enrere i no pas gaires, en què la major part de persones no disposaven de vehicle, era pràctica usual, per bé que llavors espontània i no reglada. Actualment, aquest procediment ja s’ha implantat en alguns àmbits, sobretot promogut per algunes universitats de cara als seus estudiants o fins i tot a nivell comarcal, cas de l’Alt Urgell. No és tan lluny. Ni en el temps ni en l’espai.
Fonoll hi torna
Des d’aquestes línies aprofitem per saludar la nova etapa que enceta la revista Fonoll de Juneda, amb nou format i redisseny. En uns temps com els actuals sempre dóna bo veure que hi ha gent que emprèn i mira endavant.