Quin procés dóna lloc a la innovació? M’agrada pensar en iniciatives que es gesten en un àmbit local i que després poden ser aplicables a altres territoris del nostre país. Idees que es basen en la voluntat de realizar un treball de qualitat i alhora d’experimentar obertament. Si parlem del món educatiu, idees que evolucionen i s’enriqueixen a mesura que es van posant en pràctica, que es dissenyen no només “per” als alumnes i mestres, sinó “amb” els alumnes i els mestres. En aquest sentit, La Borrassa Rural LAB ha posat en marxa un projecte de cursos d’informàtica en anglès per a infants de 4 a 11 anys. L’objectiu és formar els nens i nenes d’aquesta comarca, per una banda, en l’ús de les noves tecnologies i, per altra banda, en el coneixement de l’anglès. Una primera innovació òbvia recau en el fet que dues matèries que tradicionalment s’ensenyen per separat, en aquest cas es fusionen en una didàctica unitària.
La segona innovació rau en l’ús de la tecnologia com a eina pedagògica. Els jocs educatius de la consola Nintendo WII, fan possible transformar el curs en una divertida activitat física, de coordinació psicomotriu. Aixecar-se de la cadira i començar a moure els braços activa les neurones de la canalla. El lector de llibres Kindle d’Amazon és conegut per la seva tinta electrònica que permet llegir durant hores, sense cansar gens la vista. És ideal per als més menuts, perquè dins de l’aparell s’hi pot copiar qualsevol conte o un text que contingui una determinada llista de paraules. Després es pot configurar una mida de lletra molt gran, que faciliti qualitativament la lectura. Inclou prestacions per a l’aprenentatge de l’anglès com la traducció contextual, que vol dir que al posar-se al damunt d’una paraula apareix la seva traducció. En qualsevol moment és possible activar la lectura automàtica en veu alta del text. També hi ha lloc per un flamant Ipad, la reconeguda tablet de l’Steve Jobs, desitjada per molts de nosaltres. En l’Ipad s’hi pot llegir el primer conte en català i anglès, especialment dissenyat per a aquesta plataforma, mercès a una empresa catalana.
En una trobada periòdica, els mètodes pedagògics i un ampli ventall de tecnologies són objecte de debat entre els professors que imparteixen els cursos i l’equip tècnic del Rural LAB. Cadascú fa les seves valuoses aportacions i planteja els seus dubtes sobre com gestar aplicacions pràctiques. La trobada promou la voluntat d’esdevenir un laboratori de posada en solfa de noves idees, on l’ús de la tecnologia no sigui gratuït, sinó que obeeixi a objectius pedagògics. Un altre aspecte fonamental és l’avaluació continuada per part dels mestres de com reaccionen els alumnes i quins aspectes es poden millorar. Alhora que germinen noves idees, s’han d’avaluar els resultats.
En una zona rural com la nostra comarca, amb una clara tendència a la regressió demogràfica, aquest tipus d’iniciatives són un bri d’esperança.