Aquest SomGarrigues fa una revelació sorprenent en relació amb les distàncies quilomètriques que figuren als cartells de la variant nord de les Borges Blanques. Aquesta és la via de comunicació dels pobles de la banda nord de la comarca amb la capital comarcal i amb Lleida.
Resulta que, d'acord amb les distàncies que assenyalen els cartells, Lleida estaria a 30 quilòmetres de les Borges (quan el cementiri d'aquella ciutat està a 20) i Arbeca a 8 (quan del punt on ho marca estaria a 5 i del següent a 4). Amb Puiggròs passa quelcom semblant. Igualment, l'accés a l'autopista des de les Borges consta com més lluny del que és realment. Casualment, Mollerussa figura als mateixos cartells correctament senyalitzat.
De resultes d'això, un conductor que accedeix a aquesta variant procedent del sud i dóna per bona la informació pot pensar que, per a segons què, si Lleida està tan lluny i Mollerussa tan a prop comparativament, es queda al segon. O que si per anar d'Arbeca a les Borges estàs a 8 km, per anar a Lleida ja compensa anar per la pista asfaltada d'Arbeca a Mollerussa com darrerament fa molta gent d'aquesta vila creient que es tracta de distàncies equivalents.
Pot ser casualitat o un error? Evidentment. Pot ser que, a l'hora de fer els càlculs, el tècnic de torn s'hagués equivocat. Però costa de creure-ho quan unes destinacions surten tan exageradament equivocades i d'altres escrupolosament correctes, i això al mateix cartell.
I costa de creure quan, durant bastants anys i afavorits per polítics de primer nivell ocupant llocs clau, l'Administració provincial i la Generalitat van practicar una política de discriminació positiva cap a la capital de la comarca veïna, especialment en el camp de les comunicacions viàries.
Al capdavall, les distàncies mentals poden arribar a ser -i ho solen ser- més poderoses que les distàncies sobre el mapa. I amb una inversió, en aquest cas, zero. Diguem-ne geoestratègia comarcal. De la bona.