Opinió
Coordinadora Coloma Seró

Coordinadora Coloma Seró

Rebaixes que surten cares

No hi ha rebaixes per al planeta. Tot el que comprem "barat" té un cost ambiental i social que no surt al tiquet. El Black Friday i el Nadal són la Festa Major del consumisme, són el símbol perfecte d'un sistema que ens aboca a gastar innecessàriament en benefici d'uns pocs i en perjudici de molts. No descobrirem la sopa d'all dient que les grans empreses obtenen la seva riquesa mitjançant la precarietat laboral i la destrucció mediambiental, però cal ser conscients cada dia, en cada compra que fem, d'on volem que impacti la nostra acció, si a les butxaques de Jeff Bezos o a la merceria del poble.

Per tant, tornarem la nostra comanda del Black Friday perquè no volem promoure la desaparició del petit comerç de proximitat que el creixement d'empreses com Amazon, Shein o Inditex (entre moltes altres) han produït ocultant les relacions d'explotació que hi ha al darrere i reforçant una cultura individualista que debilita la solidaritat i la consciència crítica. A més a més, ens aixequen la camisa fent-nos creure que rebaixen els preus, quan l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) adverteix que la realitat és que només un 30% dels productes s'abarateixen de veritat durant la campanya del Black Friday. Del 70% restant, un 43% dels productes augmenten el seu preu i l'altre 27% manté el mateix valor, sense cap mena de descompte.

Davant aquesta deriva, cal apostar per alternatives que advoquin per una producció i consum local just amb el medi ambient i amb les seves treballadores, abandonant l'aspecte cultural del consumisme massiu i comprant allò que realment necessitem. Així doncs, en un context de crisi climàtica on ja s'han superat 7 dels 9 límits planetaris i ara que ve Nadal, no cal que matem ni al gall ni al comerç local.