Opinió

Mobilitzar-se sense moure’s

“Coses nostres, coses bones que tenim”, així acaba la nova publicitat d’Estrella Damm, que pretenia despertar la sensibilitat dels catalans. I “Que què tenim?” és la resposta de molts lleidatans que no s’han sentit gaire identificats amb l’espot. L’anunci deixa de mencionar per complet la plana de Lleida, fet que ha portat en Joan Teixidó, un junedenc de 25 anys, a dir-hi alguna cosa. No li ha fet falta trucar a la seu d’Estrella Damm per fer-los arribar el seu descontent, de fet, ha estat el departament de Màrqueting de l’empresa qui ha decidit trucar-lo per disculpar-se.

Un cop més, Internet demostra la seva eficàcia. Les xarxes socials són una eina que no requereix grans influències comercials, sinó que premia la capacitat de mobilitzar gent i motivar opinions. Les regles del joc han canviat, ja no fa falta sortir al carrer amb pancartes.

El junedenc ha aconseguit que centenars de persones li donin la raó en un temps rècord. Les seves eines han estat la seva web i les xarxes socials. Va penjar un mapa destacant les zones esmentades a l’anunci a www.joanteixido.cat, que ha rebut 30.000 visites; ha creat un grup a Facebook, amb 650 seguidors i que ha estat compartit 3.600 vegades; i també ha utilitzat Twitter, on el seu post sobre el tema ha estat esmentat 150 vegades i ha rebut 140 piulades directes. A més la seva crítica, constructiva i enginyosa, ha ressonat en mitjans com RAC1, Catalunya Ràdio o El Periódico.
Aquest és un exemple de com els moviments socials s’han assegut davant la pantalla per estar-se menys quiets que mai. La comoditat de la xarxa permet alçar la veu sense bellugar el cul, i això fa que a ningú li faci mandra dir la seva. Per moure masses, ara, han esdevingut claus l’audàcia i l’originalitat.