Opinió

Investigar sí, però per què?

Si hom ens pregunta què entenem per investigar, pot ser que a algú li vingui ràpidament a la ment la imatge del conegut inspector Gadget o fins i tot del famós detectiu londinenc, creat per Sir Arthur Conan Doyle, Sherlock Holmes. El llistat d’investigadors que s’han sumat al curs de la història és infinit: Albert Einstein, Thomas Edison, Isaac Newton, Benjamin Franklin, Galileo Galilei, Louis Pasteur, James Watt, Alessandro Volta, Arquímedes, etc. Si bé la intel·ligència i l’ús hàbil de l’observació són trets imprescindibles d’un bon investigador, aquests no són només els únics, i és que la pràctica investigadora requereix una actitud cognoscitiva, moral, reflexiva, objectiva, a més del domini de mètodes i tècniques específiques. En definitiva, i el que potser és més important, un bon investigador ha de ser sobretot ordenat i perseverant en la seva tasca decidida per esbrinar, conèixer i entendre fins als més recòndits detalls d’una realitat concreta. El llatí ens dóna, un cop més, la solució: investigare, derivat de vestigium, “seguir la pista de...”.

El fet de dissertar sobre la labor investigadora em porta a parlar del IV Premi Joves Investigadors i Investigadores de les Garrigues, convocat conjuntament entre el Centre d’Estudis de les Garrigues (CEG), la Secretaria de Joventut de la Generalitat de Catalunya (Coordinació territorial de Joventut a Lleida) i el Consell Comarcal de les Garrigues. Aquest premi, dotat amb 600, 300 i 100 euros respectivament per als tres primers classificats, neix amb la voluntat de fomentar la investigació i la recerca a la comarca entre els joves i les joves estudiants. La finalitat és clara: donar suport i potenciar l’esperit de recerca i creativitat científica sobre temes directament relacionats amb la comarca de les Garrigues o amb qualsevol dels seus pobles, i és per aquest motiu que s’adreça a estudiants d’entre 16 i 30 anys que estiguin interessats en el treball d’investigació relacionat amb qualsevol disciplina, ja sigui la llengua, la literatura, la història, l’art, l’arqueologia, l’etnologia, l’antropologia, la botànica o l’economia, sempre que estiguin vinculats a la comarca garriguenca.

Moltes vegades ens sentim atrets per descobrir, per conèixer, per saber... Però també molt sovint deixem passar aquesta necessitat empesos per la rutina del nostre dia a dia. Som conscients, perquè ens ho diuen contínuament els que en saben, que “el coneixement no ocupa lloc”, que “el que no es fa servir es rovella” i si som una mica més cientifistes, admetrem que “conèixer constitueix un estímul per a l’activitat intel·lectual perquè l’obliga a mobilitzar-se”. En aquest sentit, els especialistes en educació parlen avui de “mobilitzar el coneixement dels nostres estudiants”. Una bona manera de fer-ho és precisament contribuir a aquesta funció investigadora, de manera que amb el nostre treball ajudem a millorar l’estudi que ens ha de permetre establir contacte amb la realitat i així arribar-la a conèixer millor. Aquesta és, precisament, la proposta del premi. Si amb aquestes premisses algú ja s’ha sentit atret per la necessitat impetuosa d’investigar, hauré complert amb el meu objectiu i només em quedarà dir: enhorabona!