Reportatge

El 'cuartel' dels camioners

El centre Brisith Formació transforma l'antiga posta militar en una acadèmia amb residència per a conductors de camions estrangers que es volen treure l'acreditació obligatòria per circular per la Unió Europea. La majoria són peruans i passen un mes rebent classes abans de fer l'examen. Les empreses del sector es rifen els nous xofers davant l'elevada demanda de camioners.

Xavier Franch

Comparteix

Castelldans viu des de fa quatre mesos un trànsit al qual no estava acostumat. L'antiga caserna de la Guàrdia Civil, ubicada a peu de la carretera C-233 en la sortida cap a les Borges, acull des de l'agost un centre de formació i residència per a camioners que es volen treure el Certificat d'Aptitud Professional (CAP), l'acreditació per circular per la Unió Europea.

Els estudiants són principalment peruans, però també n'hi ha d'altres països de l'Amèrica Llatina. Ells tenen pressa per aconseguir el títol, començar a treballar i construir una nova vida. El sector del transport de mercaderies els espera àvid de conductors que cobreixin l'enorme demanda existent. Fa dos mesos, empreses especialitzades alertaven de la manca de 225 xòfers a la demarcació de Lleida. Altres fonts calculen que en falten entre 15.000 i 20.000 a tot l'estat. 

Un mes de formació intensiva
El curs del CAP inicial en transport de mercaderies té una durada 140 hores. Els alumnes de Castelldans en fan set diàries de dilluns a divendres durant un mes, que inclouen sessions magistrals, testos i també algunes pràctiques. En José, que prepara l'examen per al 20 de desembre, diu que l'estada ha sigut "meravellosa" i que està incorporant "molts coneixements que no tenia". El visat per a estudis té una vigència de sis mesos i això els permet tornar-ho a intentar en altres convocatòries si no passen la prova a la primera. Per assegurar l'èxit, a més dels exàmens catalans molts s'apunten al CAP d'altres comunitats autònomes.


Repassant els apunts abans de l'examen del 20 de desembre (Foto: X.F.)

La pressió és alta. Si no se'n surten, hauran de tornar al seu país, d'on havien marxat per escapar de les creixents extorsions als transportistes i d'unes condicions econòmiques desfavorables. Al Perú, a més, van deixar feines fixes i la família, a la que esperen poder reunir més endavant a Europa. El viatge els suposa de mitjana uns 20.000 sols peruans (vora 5.000 €, una quantitat molt elevada pels treballadors d'allà), tot i que en la despesa final hi tenen a veure també les condicions de les agències reclutadores. El Denis conclou que "és un sacrifici, però no ens rendim".

Les aules i els despatxos per la gestió d'aquest singular centre de formació estan a la planta baixa de l'edifici. Els pisos superiors, allí on al seu moment s'havien allotjat els guàrdies civils i les seves famílies, exerceixen de residència. Els apartaments tenen habitacions amb lliteres, una cuina i un espai comú amb una taula llarga. "Som una família" destaca en Manuel fent referència al seus companys de pis, amb qui conviu des de fa poc més d'una setmana. 

Les promocions són de quaranta estudiants i l'immoble en pot acollir fins a una vuitantena. El relleu és continu. Els matriculats són gairebé tots homes, però també hi ha algunes dones que també trenquen l'estereotip de gènere.

Centre de formació, no agència
La gestió de l'antiga posta policial va a càrrec de l'acadèmia British Formació de Mollerussa, que comparteix propietat i recursos amb l'Autoescola Tracer, també de Mollerussa, i l'Autoescola Rex de Lleida. Ofereix formació contínua, de caràcter ocupacional per a persones a l'atur i també bonificada per a empreses a Mollerussa i Lleida.


Un dels alumnes carrega la nevera de l’apartament (Foto: X.F.)

La seu de Castelldans ja va ser concebuda, segons expliquen els responsables, per l'acollida de conductors estrangers. El director comercial, David González, remarca que són un "centre de formació" i que no s'encarreguen ni de l'arribada dels estudiants ni del seu recorregut laboral. Per la captació, l'empresa treballa amb prop d'una desena de consultores que recluten els camioners en origen. També n'arriben alguns que ja viuen aquí.

Les empreses de transports, per altra banda, visiten les classes del "cuartel" per presentar-se i es freguen les mans per fitxar als camioners que en sortiran. N'hi ha de catalanes, però Castelldans està en boca de tothom i també s'hi interessen de la resta de l'estat. La directora de màrqueting, Pilar Palau, afegeix que acompanyen els estudiants en les tramitacions administratives necessàries entre l'aterratge al poble i el salt al món laboral. L'alcalde, Conrad Llovera, creu que els alumnes són "molt bona gent" i que la seva arribada "és positiva".   

Un Nadal lluny de casa
El dilluns 2 de desembre va començar un nou curs del CAP a l'antiga caserna. Els alumnes encara s'estan habituant a l'apartament i als companys, però estan "enfocats a estudiar", com diu el Víctor. També expressen que per Nadal trobaran a faltar la família. El seu examen serà al gener: els queden un parell de mesos per tornar a sortir a la carretera.


Un grup que s’acaba d’incorporar a l’antiga caserna, ara centre de formació amb residència (Foto: X.F.)