Reportatge

L’oli també és cosa de dones

Les dones, al llarg de la història, han tingut un paper indiscutible dins del sector de l'oli tot i que molt invisibilitzat, com en tants altres sectors. Actualment, però, ja són unes quantes, tot i que encara poques, les que no només tenen un paper reconegut, sinó que donen empenta al sector.

"La padrina, quan el meu pare tenia mesos, es va fer càrrec de tota la collita ja que el meu padrí va anar a la guerra. Havia de deixar el meu pare amb alguna veïna les hores que estava al tros." Això ho explica Maria Guiu, impulsora de l'Oli Soleil, del Soleràs, quan se li pregunta pel que encara és un excepcionalitat: la visibilitat de la dona dins del sector de l'oli. I és que la dona, malgrat la imatge preponderant d'un pagès home que al llarg dels segles ha aguantat l'economia de la comarca, sempre hi ha sigut. Les dones garriguenques han collit, han produït i han venut l'oli de la comarca malgrat que això no s'hagi visibilitzat. A més, durant segles també han tingut un paper sovint menyspreat: cuidar d'aquell pagès i dels futurs pagesos per tal que la dura feina al tros fos possible, funció encara més invisibilitzada i desvalorada. 

Però els temps avancen i, malgrat la necessitat de reconeixement d'aquest paper històric dins el sector, elles mateixes s'han fet lloc també dins d'un subsector encara més exclusiu: l'emprenedoria, la presa de decisions i la gestió empresarial. Són moltes les dones que, en els últims anys, s'han posat al capdavant de projectes relacionats amb la producció, elaboració, venda i difusió de l'oli d'oliva. En destaquem cinc casos, no com a únics, però sí encara poc representatius de tot un sector. 

"Obrim camins"

Dins del món de la cooperativa, dins de les presidències encara hi ha molt poques dones. De fet, l'única presidència femenina és a Vinaixa, representada per Teresa Gallart. Gallart creu que la poca presència femenina i "el poc valor que té la seua feina"  en aquests càrrecs es deu al fet que "des de sempre i encara ara, la feina al camp l'han realitzat principalment homes". 

Més enllà de les cooperatives, els molins privats cada cop prenen més força a la comarca i, justament per la condició de ser projectes relativament nous, la dona hi és més present. És el cas esmentat anteriorment de l'empresa Oli Soleil, del Soleràs, on la Maria Guiu, juntament amb el seu germà, fa uns quatre anys van decidir donar un gir en la producció i venda de l'oli de les finques familiars. En aquest cas, el seu germà continua dedicant-se a la feina més de pagès i ella és la que gestiona tot el tema comercial i la imatge del producte. "Mai m'hauria imaginat que em dedicaria en aquest sector, però ho vaig fer perquè creia que podria". Igual que Gallart, que apunta que una dona pot aportar noves idees i punts de vista diferents en la gestió de les coopertives, Guiu, en aquesta línia, afirma que el toc femení al seu oli és indiscutible. "La manera de presentar els paquets, el disseny de l'ampolla i els missatges que s'hi relacionen tenen una dona al darrere", afirma la responsable de l'Oli Soleil. El mateix considera Montse Martínez, al capdavant del molí Simbionatur, de Sarroca de Lleida. Ella opina que les dones donen una "perspectiva més emocional a l'hora de treballar tant el producte com el missatge" i té molt clar que, si fins ara no s'ha valorat el paper femení dins del sector agrícola és perquè aquest té "un modus vivendi excessivament patriarcal": l'home treballa i la dona cuida. 

Haver d’alçar més la veu

Dins el sector de la promoció, també destaca la feina que fa la Silvia Pallejà com a tècnica responsable del Centre de la Cultura de l'Oli de la Granadella. Pallejà afirma que mica en mica s'aniran veient més projectes impulsats per dones, però que, aprofitant el canvi generacional necessari al sector cooperativista, "cal que la dona tingui presència en iguals condicions". Pallejà nega discriminacions al seu lloc de feina, ara bé, reconeix que ser dona i jove en un món dominat per homes fa que moltes vegades "s'hagi d'alçar més la veu i tenir més bons arguments per ser escoltada". En aquesta línia s'expressa l'Ariadna Boixader, al capdavant de l'agència de viatges expecialitzada en oleoturisme, Olea Soul. Boixader considera, a més, que les primeres han obert camí, però que "el sector necessita normalitzar-ho i, sobretot, treballar per promoure la incorporació de projectes nous, vinguin d'homes o de dones".