Reportatge

Les oportunitats de les Garrigues, a debat al primer Fòrum Verge Extra

El Fòrum Verge Extra té com a objectiu realitzar una avaluació del potencial que té el patrimoni local com a element de valor afegit a la comercialització de l’Oli d’Oliva Verge Extra.

El Fòrum Verge Extra té com a objectiu realitzar una avaluació del potencial que té el patrimoni local com a element de valor afegit a la comercialització de l'Oli d'Oliva Verge Extra. Es preveu que entre abril i maig es presentin els resultats elaborats per un grup d'experts.

Redacció

Comparteix

Més de vuitanta productors i empresaris del territori es van congregar el passat divendres 8 de març al Centre Cívic de la Granadella per tal de conèixer de primera mà les primeres impressions que un grup d'experts en el sector agroalimentari, turístic i patrimonial van copsar els dies anteriors, quan van visitar diferents paratges de la comarca per tal d'avaluar-ne les potencialitats, unes accions emmarcades dins del Fòrum Verge Extra, un espai de debat impulsat pels ajuntaments de la Granadella i Torrebesses, amb la col·laboració del DARP, l'associació Leader de Ponent i la Diputació de Lleida. Els resultats i les conclusions del Fòrum Verge Extra es donaran a conèixer entre abril i maig d'enguany.

Els experts
Carles Gibert, alcalde de la Granadella, i Mario Urrea, alcalde de Torrebesses, van destacar la importància de crear espais de debat al territori per tal de buscar-ne les potencialitats. Gibert va destacar que "el productor s'ha d'envoltar de talent per poder desenvolupar els reptes de futur i això només serà possible amb la modernització de la producció i la comercialització, incorporant el màrqueting i la tecnologia com a eines indispensables per afrontar els nous reptes. El futur de les nostres comarques només serà rural o no serà, i per això ens hem d'adaptar". Per la seua part, la periodista Tana Collado, conductora de l'acte, va destacar que les Garrigues tenen un territori verge i únic amb moltes possibilitats, però que malgrat això, en algunes ocasions falta creure'ns-ho. "Hem d'apostar pel nostre producte i territori, presumir-ne amb orgull, teixir complicitats entre els diferents sectors i donar glamur al món agrícola, tal com fa el món culinari o vinícola". Marco Scanu, tècnic expert oleícola, va assenyalar que el sector té molts reptes per adaptar la tecnologia a les necessitats de l'oliva arbequina. En aquest sentit, creu que s'ha de recuperar el valor estratègic i la territorialitat, ja que arreu del món existeixen molts productors d'oli d'oliva arbequina que no tenen l'excel·lència de les comarques de Ponent. "Ens trobem en un moment únic per posar en valor l'arbequina, fer-la única, gràcies a les particularitats del territori, la qual cosa no tenen altres competidors. Hem de ser capaços d'associar el producte amb la qualitat de vida com a aliment i com a zona per viure-hi".

Un altre dels experts convidats i especialitzat en urbanisme, Carles Llop, va incidir en la dimensió demogràfica i ecològica del món de l'oli, la qual articula una gran varietat de paisatges i un relat diferent per a cada territori. "Aquest relat és respectuós amb les tradicions i el medi, per tant el treball en comú, transversal i biodivers és una de les claus per fer evolucionar el sector de l'oli". Josep Sucarrats, director de la revista gastronòmica Cuina, va afirmar que l'oli verge extra té bona premsa però ha d'actualitzar el seu discurs, ja que ha perdut atractiu davant d'altres productes saludables com la quinoa. "Per continuar sent un referent hem de creure i potenciar la idea que l'oli verge extra és present en el dia a dia de totes les cases, amb una gran varietat d'oferta i sense rival en qualitat, tal com com reflecteix l'etiquetatge, que suposa una de les bases per consolidar les seues virtuts". Carmel Mòdol, director general d'Alimentació, Qualitat i Indústries Agroalimentàries del DARP, creu que el sector no ha de competir amb preu amb els grans productors. "Hem de ser capaços de configurar molt bé les relacions entre l'administració pública i el sector privat per trobar un bon retorn positiu per a tothom. Un bon començament seria que tots els catalans i les catalanes ens comprometem amb el consum d'oli d'oliva verge extra, com a producte identificatiu del nostre país".