A la pel·lícula The Blues Brothers, l'Elwood obre la porta del seu apartament. Fa passar son germà Jake. En pocs metres quadrats, un llit, una nevera, un tocadiscos -on sona Let the good times roll, de Louis Jordan- i un fogonet per torrar pa. Hi ha una finestra que dona al carrer. Davant per davant, circulen trens:
-Cada quan passa el tren? -pregunta el Jake.
-Tan sovint que ni el sentiràs -respon l'Elwood.
Una cosa semblant em passa a mi. Treballo en un lloc on circulen tants trens que moltes vegades ni m'hi fixo. Assumeixo els tremolors de l'alta velocitat com a propis, els incorporo al meu bagatge acústic.
Quan hi ha menys freqüència de pas, m'assalten les preguntes: tota aquesta gent, on va a parar? A Barcelona? A Tarragona? A Lleida? A Madrid? A Sevilla? A França? A la quinta forca? De la mateixa manera que jo veig el tren com una fletxa, com un llamp, què veu el passatge quan vola davant de la nostra escola? Un esquitx verd i blanquinós? Formigues? Vehicles de joguina? El campanar de les Borges? Puiggròs?
Cada dia se'm fa més estrany, això del progrés. Perquè uns cada dia van més de pressa, i uns altres no es mouen de lloc. Perquè uns viatgen sense escales, amb tots els adelantos, i uns altres tenen unes parades tronades i galdoses. Perquè uns cada vegada van més lluny, i uns altres només poden veure com els primers s'allunyen.